Eivätkö tauteja levittävät hyönteiset tule kipeiksi itse?

Kysytty

Eivätkö tauteja levittävät hyönteiset tule kipeiksi itse?

Vastaus

Vastattu

Hyönteiset voivat itse sairastua esimerkiksi bakteereiden, virusten ja loisten aiheuttamiin tauteihin. Koska hyönteisten rooli on keskeinen planeettamme ekosysteemeissä, myös tautien roolia hyönteiskadossa on syytä selvittää, vaikka suurimmat syyt hyönteiskatoon ovatkin tehomaatalous ja ilmastonmuutos. Hyönteiskato tarkoittaa hyönteisten määrän vähenemisestä tai sukupuuttoa.

Vaarallisin hyönteisten levittämä tauti lienee Plasmodium-loisen aíheuttama malaria. Se tarttuu ihmisiin horkkahyttysten kautta. Tuoreen tutkimuksen mukaan Plasmodium-loinen ei näytä aiheuttavan horkkahyttyselle suuria ongelmia.