Otsikko
Eira Pättikankaan uusimmassa kirjassa: Jäljet veräjällä, esiintyi usein sana sellainen sana, kuin jouki se ei ollut erisnimi. Haluaisin tietää, mitä se sana…

Kysytty

Eira Pättikankaan uusimmassa kirjassa: Jäljet veräjällä, esiintyi usein sana sellainen sana, kuin jouki se ei ollut erisnimi.
Haluaisin tietää, mitä se sana tarkoittaa Etelä-Pohjalaisessa murteessa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen murteiden sanakirjan mukaan joukin on adverbimuoto, josta viitataan sanaan jookin. Jookin sanan selitys on "ainakin, varsinkin". Joukin muotoa on käytetty Etelä-Pohjanmaan länsi- ja eteläosissa sekä Pohjois-Satakunnassa. Esimerkkeinä mm. "Lämpimäästä (=lämpimäisiä) ny joukin piti hyppyyttää kranhin, naapuriin" (Laihia). "Kismittää mua jouki jos mun puheetani väännellähän"(Isojoki). "Juhlakalia jookit tehtihiv väkevää ja hyvää" (Kuortane). Jookaan/joukaan (adverbi kielteisessä yhteydessä) tarkoittaa ainakaan, suinkaan, lainkaan. Esim. "En minä joukaa pakkaa jonsei tykätä!" (Teuva).

Myös sanakirja Suomi-murre-suomi antaa joukaa sanalle suomennoksen ainakaan.

Lakeuden murresanakirjan (2010) mukaan sana jouki tarkoittaa jotenkin.

Eira Pättikankaan kirjassa Jäljet veräjällä on esimerkiksi virke "Meen mä jouki Perttan työnä kävääsemähän, Keela vastasi hetken viivyteltyään, vaikka tiesi, ettei ystävätär tällaista iltaa kotona viettänyt." Esimerkkinä myös seuraava lainaus: "Mä oon toivonu, jotta Raffu suostuus kotopitäjähän palaamahan. Jouki, jos ei vakinaasempaa työmaata rupia löytymähän". Nämä puoltaisivat sanalle merkitystä ainakin ja varsinkin.

Lähteet:
- Suomen murteiden sanakirja : 5. osa: Ja-kakuttaa. Edita, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1997. ISBN 951-37-2119-1.
- Tervonen, Riikka & Virtanen, Mikko T.: Suomi-murre-suomi : matkalle mukaan maakuntiin. Gummerus, 2009. ISBN 978-951-20-7144-9
- Lakeuden murresanakirja / toimittaneet Jaakko Vesala ja Keijo Väkevä. Jaakko Vesala, 2010. ISBN 978-952-92-6880-1