Eilen (10.7.20) päättyi upea kahdeksan osainen italialainen tv-sarja Ihme. Siinä oli upea alkumelodia. Kenen esittämä, sävellys? Se kuullosti jotenkin…

Kysytty

Hei, eilen (10.7.20) päättyi upea kahdeksan osainen italialainen tv-sarja Ihme.
Siinä oli upea alkumelodia. Kenen esittämä, sävellys?
Se kuullosti jotenkin tutunomaiselta, onko se jo suomennettu? -Kiitos-

Vastaus

Vastattu

Tähän kysymykseen on osittain vastattu jo aiemmin: https://urly.fi/1GST (katso myös vastauksen kommentti). Tässä vastaus uudestaan täydennettynä tiedoilla suomenkielisestä versiosta:

Italialaisen tv-sarjan "Ihme" ("Il miracolo", "The miracle") tunnuskappaleen nimi on "Il mondo" ja sen esittää Jimmy Fontana, oikealta nimeltään Enrico Sbriccoli. Yleisradion Fono-tietokannassa Jimmy Fontana on merkitty myös kappaleen säveltäjäksi ja sanoittajiksi tai säveltäjiksi Gianni Meccia, I. Greco ja Carlo Pes. On siis epäselvää, kuka on tehnyt mitäkin. Eri lähteissä annetaan erilaisia tietoja, esim. Discogs-tietokannassa: "written-by - Fontana-Meccia-Pes". Tv-sarjan lopputeksteissä tekijät mainitaan näin: "Meccia/Greco/Pes/Fontana".

Kappaleesta on myös suomenkielinen versio nimellä "Ei koskaan rakastaa voi liikaa" ja nimellä "Ei koskaan". Suomenkielisen sanoituksen on tehnyt P. Puro. Nimi on salanimi. Laulu alkaa: "Kun nään laukun eteisessä täyteen sullotun". Kappaleen nuotti sisältyy "Suuren toivelaulukirjan" osaan 19 (kosketinsoitinsovitus, sointumerkit, sanat suomeksi ja italiaksi). Suomeksi laulun ovat levyttäneet nimellä "Ei koskaan rakastaa voi liikaa" Juhani Markola, Kari Tapio, Marko Lämsä ja Amadeus Lundberg ja nimellä "Ei koskaan" Pentti Hietanen.

Lähteitä:

Yleisradion Fono-tietokanta: http://www.fono.fi/

Single Fontana: "Il mondo / Allora si" Discogs-tietokannassa:

https://www.discogs.com/Fontana-Il-Mondo-Allora-Si/release/10670039