Eila Pennasen Tampere-trilogiassa (erityisesti osassa Ruusuköynnös) kerrotaan teatteriohjaaja Jorma Langfeltin ja Aino Pätösen suhteesta, josta tuli lapsi…

Kysytty

Eila Pennasen Tampere-trilogiassa (erityisesti osassa Ruusuköynnös) kerrotaan teatteriohjaaja Jorma Langfeltin ja Aino Pätösen suhteesta, josta tuli lapsi. Pätönen kirjoitti tapauksesta romaanin, jossa Langfeltin maine mustattiin. Ruusuköynnöksessä tapaus ja erityisesti kirja herätti valtavan kohun Tampereella. Olen ymmärtänyt, että tapauksella ja henkilöillä on esikuvansa, mutta keitä he ovat? Onko Jorman esikuva Aarne Orjatsalo? Kuka on Aino Pätösen esikuva? Ja mikä kirja on romaanissa esitellyn kirjan esikuva? Ja kuka on suhteessa syntyneen lapsen esikuva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eila Pennasen kuvaaman Jorma Langfeltin ja Aino Pätösen suhteen taustalla on Aarne Orjatsalon ja Ain'Elisabet Pennasen jossain vaiheessa syksyä 1905 alkanut seurustelu, jonka seurauksena lokakuun 8. päivä 1906 syntyi Jarno Pennanen. Lapsen syntymää seurasi skandaali, joka johti seuraavana vuonna oikeudenkäyntiin. Vielä samana vuonna ilmestyi Ain'Elisabet Pennasen fantasiaa ja todellisuutta yhdistävä romaani Voimaihmisiä, jonka loppupuolen kuvaus kapellimestari Braunista ja kirjan päähenkilön Hellevin tunteista tätä kohtaan perustuu Orjatsalon ja Pennasen suhteeseen. Orjatsalo vastasi tähän seuraavana vuonna seikkaperäisellä ja realistisesti etenevällä romaanillaan Viettelijä, joka periaatteessa kertoo saman tarinan kuin Voimaihmisten kuvaus Hellevistä ja Braunista, mutta täysin eri tavalla. Kirjoissa esiintyy samoja tilanteita, melkein samoja repliikkejäkin, mutta ne näyttäytyvät niissä pitkälti eri valossa.

Ain'Elisabet oli Eila Pennasen Huugo-isän sisko.

Lähde:
Jotaarkka Pennanen, Orjatsalo : taiteilija politiikan kurimuksessa. Sanasato, 2017