Eikö teillä ole niistä cd-levyistä 9000kpl, netissä listaa. Vai miten tää pelaa.Ainoastaanko niin että tulen tiskille kysymään jotain määrättyä levyä?

Kysytty

Eikö teillä ole niistä cd-levyistä 9000kpl, netissä listaa. Vai miten tää pelaa.Ainoastaanko niin että tulen tiskille kysymään jotain määrättyä levyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä pääkaupunkiseudun aineistotietokannasta, NettiPlussasta (http://www.libplussa.fi/) saa esiin listan kirjaston cd-levyistä, määrä vain on niin suuri että hakua kannattaa ehdottomasti rajata esim. musiikinlajilla (pelkästään rock-levyjä hakemalla on tuloksena melkein 14.000 nimekkeen lista). Materiaalin runsaus tekee hausta myös hieman hitaan - sama hoituisi nopeammin kirjaston yleisöpäätteellä. Tiskille asti ei siis ainakaan tarvitse välttämättä vaivautua, yleisöpäätteen tai netin äärestä voi myös hyllyssä-tilassa olevan aineiston tilaamisen hoitaa puhelimitse. NettiPlussan käyttöohjeet löytyvät NettiPlussan sivuilta, mutta kerron tässä kuitenkin miten pitää menetellä. Valittuasi minkä kunnan aineistoa haluat tutkia, saat esiin hakusivun, jolla voit kohdistaa haun tarkemmin klikkaamalla asiasanakohtaa ja kirjoittamalla asiasanaksi esim. rock. Alemmasta valikosta voit valita aineistolajiksi cd-levyt ja sitten vain klikkaat 'hae' ja saat pitkän listan cd-levyjä (tosin vain 10 nimekettä kerrallaan, mikä hidastaa hakua). Voit tietenkin rajata hakua myös muilla tavoilla (nimeke, tekijä, kieli jne.).