Eikö Helsingin kirjastoissa voi enää kysyä elävältä kirjastonhoitajalta tietoja esim. kirjan sijainnista kirjaston hyllyissä? Onko aina kirjastoon tullessa…

Kysytty

Eikö Helsingin kirjastoissa voi enää kysyä elävältä kirjastonhoitajalta tietoja esim. kirjan sijainnista kirjaston hyllyissä? Onko aina kirjastoon tullessa itse ensin kotona tarkistettava Netistä, missä hyllyluokassa tietty kirja sijaitsee ja vasta sitten lähdettävä kirjastoon hakemaan ko. kirja Netistä löydetyn hyllyluokan kohdalta? Onko yleisön palvelu kadonnut kirjastoista samalla tavalla kuin potilaiden neuvonta terveyskeskuksista? Onko niin, että asiakaspalvelu katoaa kaikista Helsingin virastoista?

Tai olisiko minun pitänyt tänään kysyä näiden matkaoppaiden sijaintia Töölön kirjastossa ruotsin kielellä (vapaana oli koneitten äärellä kolme virkailijaa)? Olisinko silloin saanut kielilakiin oikeuttavaa asiakaspalvelua? Eli palvellaanko Helsingin virastoissa ja kirjastoissa, mutta vain ruotsin kielellä? Eikö ammattitaitoista väkeä riitä enää suomenkieliseen palveluun? Vai onko niin, että kaikki palvelu virastoissamme on pelkkää itsepalvelua? Jos näin on, haikailen entisten hyvien aikojen perään! :-)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoon voi ja saa tulla tietämättä esim. kirjan hyllypaikkaa. Helmet-verkkokirjasto ja muut itsepalvelun välineet ovat apuneuvoja niille, jotka haluavat niitä käyttää.

Ikävää, että olet kokenut jääväsi vaille palvelua. Me kirjastolaiset olemme asiakaspalvelijoita, ja meiltä saa aina kysyä neuvoa. Ja ehdottomasti sinua palvellaan myös suomeksi.