Ei kai kuolinilmoituksen värssyn julkaisemiseen tarvita lupaa kustantajalta tai vastaavalta? Katsoin täältä annettua ohjetta Martti Lindqvistin tekstiin, jota…

Kysytty

Ei kai kuolinilmoituksen värssyn julkaisemiseen tarvita lupaa kustantajalta tai vastaavalta? Katsoin täältä annettua ohjetta Martti Lindqvistin tekstiin, jota haluttiin käyttää kuolinilmoitukseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runot nauttivat tekijänoikeudesta niin kuin muutkin kirjalliset teokset, joten niiden julkaisemiseen tarvitaan lupa, https://www.sanasto.fi/tietoa-tekijanoikeuksista/ Samalla sivulla kerrotaan, että siteeraamiseen ei tarvita lupaa, mutta kuolinilmoituksessahan ei ole sitaatista kyse.

1 ääntä

Kommentit

Erään nimeltä tiedetyn, elossa olevan harrastajarunoilijan tekstiä lainataan tai mukaillaan kuolinilmoituksissa tuon tuostakin. Usein tekijäksi väärennetään Eino Leino, vaikka tyyli ei muistuta Leinoa. Senköhän vuoksi että Leinon tekstit ovat jo vapaasti julkaistavissa? Vastikään oli HS:ssä samalla sivulla sama kaunis runo kahdesti, toisen alla Leino ja toisen alla oikean tekijän nimi. HS:n lukijoita on kyllä moneen kertaan valistettu aiheesta.