Ehdotan uutta hakutoimintoa. En löytänyt tätä Helmetistä: Kirjastokohtainen haku esim. ”Äänikirjat Hakunila” ”Linux Itäkeskus” Jo kotona tai kirjatossa näkee…

Kysytty

Ehdotan uutta hakutoimintoa. En löytänyt tätä Helmetistä:
Kirjastokohtainen haku esim.
”Äänikirjat Hakunila”
”Linux Itäkeskus”
Jo kotona tai kirjatossa näkee onko mielenkiintoista!
Hakuun ”Hyllyssä olevat” myös kätevä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pienen mutkan kautta tuollainen toiminta on jo HelMet-verkkokirjastossa. Esimerkiksi Hakunilassa olevia äänikirjoja voit hakea seuraavalla tavalla: Valitse hakutavoista ”Muut hakutavat” ja pudotusvalikosta ”Asiasana”. Kirjoita asiasanaksi ”äänikirjat” ja paina ”Hae”. Klikkaa sitten yläreunasta kohtaa ”Rajaa/Järjestä hakua” ja valitse kohdasta ”Kirjasto” haluamasi kirjasto, esimerkiksi ”Hakunila”. Useampia kirjastoja voit valita, kun klikkaat nimiä Ctrl-nappi pohjassa. Paina sitten alhaalla olevaa nappia ”Jatka”, niin saat listan Hakunilan äänikirjoista. Tosin hyllyssä olevia ei pysty vielä toistaiseksi erikseen rajaamaan.

Edellä kerrottu onnistuu myös uudella HelMet-haulla eli ensimmäisellä hakukentällä, joka tulee esiin, kun siirtyy HelMet-verkkokirjastoon. Kirjoita hakukenttään ”äänikirjat” ja paina ”Hae”. Vasemmasta reunasta saat sitten rajattua hakutuloksen Hakunilaan valikosta ”Sijainti”. Voit valita tarvittaessa useampiakin kirjastoja. Kohdasta ”Saatavuus” voit rajata äänikirjat hyllyssä oleviin, joskin teos näkyy silloin, jos se on hyllyssä jossakin kirjastossa, ei välttämättä juuri Hakunilassa.

Laitoin joka tapauksessa ehdotuksesi Helsingin kaupunginkirjaston palautejärjestelmään, jotta voidaan miettiä, pystyisikö kuvailemasi kaltaisen hakuominaisuuden tulevaisuudessa lisäämään järjestelmään.