Disneyn Aristokatit-elokuvassa hovimestari Edgar lähtee yöllä viemään kissoja maaseudulle. Youtube-videossa, jossa tämä kohtaus on, joku on ihmetellyt, miten…

Kysytty

Disneyn Aristokatit-elokuvassa hovimestari Edgar lähtee yöllä viemään kissoja maaseudulle. Youtube-videossa, jossa tämä kohtaus on, joku on ihmetellyt, miten hiljainen Pariisi on tässä kohtauksessa vaikka kyseessä on suurkaupunki. Elokuva sijoittuu vuoteen 1910, eli millaista Pariisissa oli tuolloin yöaikaan? Entä oliko Pariisissa tuolloin liikennevaloja?

Vastaus

Vastattu

Mitä luultavimmin Pariisin yöt olivat eloisia eivätkä suinkaan hiljaisia vuonna 1910. Vuosisadan vaihteessa ennen ensimmäisen maailmansodan puhkeamista Pariisissa elettiin ajankautta, joka tunnetaan nimellä ”La Belle Epoque”, suomennettuna kaunis aikakausi. Tämä vaurauden aikakausi sijoittuu vuosien 1880-1914 välille. Tuolloin elettiin rauhan aikaa, loistokkaita vuosia. Pariisi oli taiteilijoiden ja boheemin elämäntavan keskittymä. Elokuva, kabaree ja can-can tanssi olivat suosittuja kansan huvituksia. Montmartressa Pigallen punaisten lyhtyjen alueella sijaitsi maailmankuulu kabaree Moulin Rouge, joka eli aktiivisia vuosiaan viihdyttäen yleisöä ympäri Eurooppaa erilaisin tanssi- ja teatteriesityksin. Moulin Rougessa ja punaisten lyhtyjen alueella prostituutio oli tuohon aikaan yleistä.

Riikka Forsström kirjoittaa kirjassaan Yön valtakunta seuraavasti: ”Pariisin öiden paheellinen hehku lumosi 1900-luvun alkuvuosikymmeninä monia suomalaisiakin kirjailijoita ja taiteilijoita, joita aavistus suuresta seikkailusta veti vastustamattomasti puoleensa.” Tästä Forsströmin kirjasta voi lukea otteita mm. Mika Waltarin kirjoituksesta Yö Pariisissa. Tosin nämä yksityiskohtaiset kuvailut sijoittuvat Waltarin 1920-luvulla tekemiinsä Pariisin matkoihin.

Seinen tammikuinen suurtulva vuonna 1910 luultavasti hankaloitti pariisilaisten elämää myös yöaikaan. Viemärit ja metrotunnelit tulvivat, vettä vuoti kellareihin ja ihmiset joutuivat turvautumaan erikoisiin keinoihin päästäkseen liikkumaan kaduilla. Ihmiset liikkuivat veneillä, myös poliisi, palokunta ja pelastustehtäviin määrätyt sotilaat. Ihmiset pääsivät liikkumaan veden pinnan yläpuolelle rakennettuja puulankkuja pitkin. Tuhansia ihmisiä jouduttiin evakuoimaan. Evakuoidut kansalaiset viettivät öitään kirkoissa, kouluissa ja valtion rakennuksissa. Tulvat kestivät 35 päivää.

Pariisissa rautatietyöläiset lakkoilivat vuonna 1910 ja lakko vaikutti junaliikennettä käyttävien kansalaisten elämään sekä elintarvikkeiden ja postin kulkuun. Pariisin rautatielakosta vuonna 1910 löytyi artikkeli Uusi-Seelantilaisesta Otago Daily Times-lehdestä: https://paperspast.natlib.govt.nz/newspapers/ODT19101014.2.34

Maailman ensimmäinen liikennevalo, pyörivä kaasulyhty, asennettiin Lontooseen vuonna 1868 ohjaamaan hevosvetoista liikennettä. Tuo kaasulla toimiva liikennevalo kuitenkin räjähti pari kuukautta asentamisen jälkeen, enkä löytänyt tietoa siitä, että niitä oltaisiin asennettu muualle. Ensimmäiset sähkökäyttöiset liikennevalot sijoitettiin Clevelandiin Ohioon vuonna 1914. Näistä liikennevaloista patentoitiin paranneltu versio vuonna 1922. Pariisin ensimmäiset liikennevalot toimivat sähköllä ja ne asennettiin vuonna 1923. Näiden tietojen perusteella en usko, että Pariisissa oli liikennevaloja vielä vuonna 1910.

Lähteet:

Belle Epoque : ihmeellinen vuosisadanvaihde. Kirjoittanut Pekka Matilainen. Helsinki. Yliopistopaino. 2004.
Kuka, missä, ensin? : kaikkien aikojen ensimmäiset. Toimittanut Ian Harrison. Helsinki. WSOY. 2007.
Ranska : suurvallasta Euroopan rakentajaksi. Kalervo Hovi. Helsinki. Painatuskeskus. 1993.
Yön valtakunta. Kirjoittanut Riikka Forsström. Helsinki. Tammi. 2012.
https://www.inclusivecitymaker.com/1868-2019-a-brief-history-of-traffic-lights/
http://www.moulinrouge.fr/histoire/periods?lang=en
https://www.pariscityvision.com/en/paris-by-night/moulin-rouge/cabaret-history
https://rarehistoricalphotos.com/paris-flood-1910/
https://www.theguardian.com/weather/gallery/2010/jan/07/paris-france-great-flood-1910