Digitaalisen julkaisukulttuurin ilmenemismuodot kirjastotyössä?

Kysytty

Digitaalisen julkaisukulttuurin ilmenemismuodot kirjastotyössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Digitaalinen / elektroninen / sähköinen julkaiseminen tarkoittaa yleensä verkkojulkaisemista. Myös cd-rom-julkaisut ovat digitaalisia julkaisuja. Kirjastotyössä digitaalinen julkaisutoiminta näkyy toisaalta kirjastojen asiakkailleen tarjoamina verkko- tai cd-rom-julkaisuina ja toisaalta kirjastojen itse tuottamina verkkojulkaisuina.

Kirjastot voivat tarjota asiakkailleen digitaalisena mm. lehtiartikkeleita, sanakirjoja ja eri alojen hakuteoksia. Suomessa Kansallinen elektroninen kirjasto, FinELib http://www.lib.helsinki.fi/finelib/index.html hankkii kansainvälisiä ja kotimaisia elektronia aineistoja tutkimuksen, opetuksen ja oppimisen tueksi. FinELib on konsortio, joka koostuu yliopistoista, ammattikorkeakouluista, tutkimuslaitoksista ja yleisistä kirjastoista. FinELibin organisaatiot hankkivat yhteisesti elektronisia aineistoja asiakkaidensa käyttöön.

Kirjastot tuottavat myös itse digitaalista aineistoa. Yleiset kirjastot tuottavat verkkoon mm. valikoimaluetteloita, kirja-arvosteluja, kirjailijahakemistoja ja paikallisaineistoa (kotiseutukokoelman aineistoja). Yliopistokirjastot julkaisevat digitaalisena mm. harvinaiskirjoja, oppimateriaaleja ja väitöskirjoja.

Digitaalisesta julkaisemisesta löytyy tietoa mm. seuraavista lähteistä. Kannattaa myös ottaa yhteyttä näin laajassa tiedonhaussa oman kirjaston tietopalveluun. He voivat etsiä lisää kirjoja, artikkeleita ja www-sivuja aiheeseen.
Kokkonen, Oili. Kirjastot ja uusi kirjatalous. 1999.
Verkostoituvat kirjastot. Ari Haasio ja Juha Piukkula (toim.). 2000.
Sonkkila, Tuija. University libraries and electronic publishing today. Signum 2000: 4, s. 99-100.
Ekholm, Kai. Sähkökirja kainaloon? Kirjastolehti 1999: 9, s. 8-9.
Heinisuo, Rami. Internet haastaa kirjastot. Kirjastolehti 2000: 1, s. 8-9, 34.
Kuutti, Heikki. Paperilehdet sinnittelevät vielä sähköisten rinnalla. Kirjastolehti 1999: 10, s. 15.
Tuominen, Kimmo. Digitaalisten kirjastotyökalujen mahdollisuudet. Signum 1999: 8, s. 159-162.
Lemmetty, Raija. Verkkolehteä ei voi tiputtaa varpailleen: palveluajattelun soveltaminen elektroniseen aineistoon. Signum 2000: 6, s. 126-128, 147.

Myös kirjastopoliittisessa ohjelmassa 2001-2004 http://www.minedu.fi/julkaisut/kirjastopoliittinenohjelma/kirjastopolii… (ilm. myös painettuna) käsitellään kirjastojen uusia aineistomuotoja.