Helsingin City-Centeriä on kuulemma alettu kutsumaan Makkarataloksi, koska Kari Suomalainen teki aiheesta pilakuvan. Mistä löytäisin tuon pilakuvan?

Kysytty

City Centeriä on kuulema alettu kutsumaan Makkarataloksi, koska Kari Suomalaisen pilakuva aiheesta. Olikohan siinä talon uloke kuvattu makkarana tms? HS v. 2004. Mistä löytäisin tuon pilakuvan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

City-Center oli Viljo Revellin (1910–1964) ja Heikki Castrénin (1929–1980) 1960-luvun alkupuolella Helsinkiin suunnittelema korttelikokonaisuus, joka oli tarkoitus rakentaa Kaivokadun, Keskuskadun ja Aleksanterinkadun rajaamalle alueelle. Suunnitelmasta toteutettiin lopulta ainoastaan Makkaratalona tunnettu rakennus, sillä sen täydellinen toteuttaminen olisi vaatinut monien vanhojen rakennusten purkamista. Revellin ja Castrénin suunnittelema Makkaratalo (virallisesti City-Center) valmistui vuonna 1967, vaikka sen tieltä jouduttiinkin purkamaan uusrenessanssia edustanut Skohan talo. Makkaratalo itse edustaa modernistista betonibrutalismia, joka heijastee valmistumisaikansa ihanteita nopeasti modernisoituvasta ja autoistuvasta kaupunkikuvasta. Makkaratalo on pitkän historiansa aikana voittanut lukuisia kilpailuja Helsingin rumimmasta rakennuksesta. Nykyisin rakennuksessa toimii kauppakeskus Citycenter. (Kivilaakso 2014, Kervanto Nevanlinna 2012, Manninen 2015)

Makkaratalon nimi tulee rakennuksen pysäköintikerrosta kiertävästä pyöreästä ulokkeesta. Yleisen käsityksen mukaan Makkaratalo-nimitys vakiintui sen jälkeen, kun pilapiirtäjä Kari Suomalainen (1920–1999) julkaisi Helsingin Sanomissa kuvan, jossa rakennusta kiertävä uloke oli kuvattu valtavana makkarana. Monissa lehtikirjoituksissa mainitaan nimen tulevan juuri tästä Karin pilapiirroksesta, mutta piirroksen tarkkaa julkaisuaikaa ei kirjoituksissa valitettavasti mainita. (ks. esim. Salmela 2004, Alftan 2006) Myös Aura Kivilaakso mainitsee teoksessaan Kun Helsinkiin rakennettiin City (2014), että "Helsingin Sanomissa julkaistun Karin pilapiirroksen innoittamana rakennusta alettiin pian kutsua Makkarataloksi", mutta hänkään ei ilmoita pilapiirroksen julkaisuaikaa. (Kivilaakso 2014) Helsingin Sanomien vanhoja numeroita tutkimalla kuitenkin selvisi, että kyseinen pilapiirros on julkaistu lehdessä 11.11.1966. Tämä tarkoittaa, että pilapiirros on julkaistu jo City-Centerin rakennusvaiheessa.

Kaikki lähteet eivät mainitse lainkaan Kari Suomalaisen pilapiirrosta Makkaratalon nimen vakiinnuttajana. Anja Kervanto Nevanlinna esittää, että kaupunkilaiset alkoivat heti rakennuksen valmistumisen jälkeen kutsua pysäköintitaloa kiertävää uloketta Makkaraksi. (Kervanto Nevanlinna 2012) Myös Antti Manninen esittää, että "kansa risti sen heti Makkarataloksi, koska rakennusta kiersi valtava betoninen pysäköintitalon kaide" (Manninen 2015). Makkaratalo-nimitys on selkeästi melko vanha, sillä Helsingin Sanomien Yleisöltä-palstalla nimimerkki Big Boy kommentoi City-Center-nimeä jo vuonna 1966: "Kyllä meillä ollaan sitten vaatimattomia. Eiks makkaratalolle olisi ollut vielä vetävämpi nimi 'Big Top City Center'." (Helsingin Sanomat, 18.11.1966) Kyseinen kirjoitus julkaistiin vain viikko Kari Suomalaisen pilapiirroksen julkaisemisen jälkeen. Kaikesta päätelleen Kari Suomalaisen pilapiirroksella on ollut merkittävä rooli Makkaratalo-nimen vakiinnuttamisessa, sillä se on ensimmäinen medialähde, jossa taloa kiertävä uloke rinnastetaan makkaraan.

Lähteet

Alftan, Maija: "Oi nuoruus ja köyhyys!" Helsingin Sanomat, 1.9.2006. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000004421820.html (luettu 17.8.2021)

Kervanto Nevanlinna, Anja: Helsingin historia vuodesta 1945. 4. Voimat jotka rakensivat Helsinkiä 1945–2010. Otava, Helsinki 2012.

Kivilaakso, Aura: Kun Helsinkiin rakennettiin City: Keskustan vuosina 1945-1990 valmistuneet liikerakennukset. Helsingin kaupunginmuseo, Helsinki 2014.

Manninen, Antti: "Makkaratalo jyräsi uusrenessanssia edustaneen Skohan talon – vaihtokuva näyttää muutoksen." Helsingin Sanomat, 20.4.2015. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002817917.html (luettu 17.8.2021)

Salmela, Marja: "Makkaratalo sai nimensä Karin piirroksesta." Helsingin Sanomat, 15.1.2004. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004195356.html (luettu 17.8.2021)