Chatissä esitin kysymyksen kirjasta, jonka olen lukenut 80-luvulla. En muista kirjan nimeä, enkä keksinyt sopivaa hakua, että olisi löytynyt. Kirjan…

Kysytty

Hei!
Chatissä esitin kysymyksen kirjasta, jonka olen lukenut 80-luvulla. En muista kirjan nimeä, enkä keksinyt sopivaa hakua, että olisi löytynyt.
Kirjan tapahtumapaikka on Kreeta, Kreikka joka tapauksessa. Päähenkilö on poika, muistaakseni britti, jonka perhe muuttaa Kreikkaan. Perheen lapset käyvät koulua kotona kotiopettajan opetuksessa. Poika ei ole kovin kiinnostunut koulusta, mutta luonto vetää puoleensa, erityisesti eläimet ja ötökät. Muistan kirjasta kohtauksen kultakuoriaisista ja toisen merimakkaroista.
Olin vaikuttunut kirjasta jo silloin, mutta nyt en enää muista nimeä enkä kirjoittajaa. Koulu, jonka kirjastosta opuksen lainasin on lakkautettu jo 90-luvulla joten sitä kautta en kirjaa löydä. Kirja kuuluu lasten ja nuorten kirjoihin. Löytyisiköhän näillä tiedoilla tätä kautta? Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla britti Gerald Durrellin omaelämäkerrallinen kirja Eläimet ja muu kotiväkeni tai sen jatko-osa Eläimellistä menoa Korfussa. Molemmat teokset on käännetty suomeksi ensi kertaa 1970-luvulla. Yleisissä kirjastoissa ne ovat yleensä aikuisten osastolla eläintieteen luokassa, mutta ovat hyvinkin voineet olla koulukirjastossa saatavilla. Kuvauksesi täsmää näihin  teoksiin ja ensimmäisestä löytyy ainakin kohtaus, jossa tavataan kultakuoriaisia kasvattava mies.