Britannia erosi virallisesti EU:sta 1.1.2021. Minua kiinnostaisi tietää mitä tapahtuu britanniassa EU ympäristöasioille? Olen yrittänyt etsiä tietoa…

Kysytty

Hei!

Britannia erosi virallisesti EU:sta 1.1.2021. Minua kiinnostaisi tietää mitä tapahtuu britanniassa EU ympäristöasioille? Olen yrittänyt etsiä tietoa englanniksi mutta en ole löytänyt. Lähinnä kiinnostaisi tietää autojen päästöistä tuleeko britannia noudattamaan edelleen tulevia ja nykyisiä EURO päästöluokkia ja jatkavatko he esimerkiksi asbesti/lyijybensa bannia jotka ovat olleet kiellettyjä EU:ssa vuodesta 2004/2005. Vai onko näistä vielä käyty keskustelua britannian hallituksessa?

Vastaus

Vastattu

Brittihallituksen liikenneasioista vastaava ministeriö (Department for Transport) julkaisi 13. lokakuuta päätöksen ajoneuvoja koskevista päästörajoituksista EU-eron jälkeen. Sen mukaan nykyinen päästönormeja säätelevä Euroopan unionin lainsäädäntö (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/631) tulee osaksi sikäläistä lainsäädäntöä.

Lähde: https://www.gov.uk/government/consultations/regulating-co2-emission-standards-for-new-cars-and-vans-after-transition/outcome/government-response-to-the-consultation-on-proposals-to-regulate-co2-emission-performance-standards-for-new-passenger-cars-and-light-commercial-vehic

Liikenneministeriön verkkosivut: https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-transport

Euroopan komission verkkosivuilta löytyy päästörajoituksia koskevat tavoitteet vuoden 2020 jälkeiselle ajalle: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/regulation_en