"Barrikaadi"-kirja kateissa. Vuosia sitten ilmestyi jonkin verran huomiotakin herättänyt puolalaisen(?) kirjailijan novellikokoelma, johon sisältyi novelli …

Kysytty

"Barrikaadi"-kirja kateissa.

Vuosia sitten ilmestyi jonkin verran huomiotakin herättänyt puolalaisen(?) kirjailijan novellikokoelma, johon sisältyi novelli "Barrikaadi" tai "Barrikadi". Luin sen silloin ja pidin siitä. Nyt ajattelin lukea sen uudestaan, mutta en löydäkään opusta mistään enkä muista kirjailijan nimeä. Novellit olivat korkeatasoisia. Kukahan kirjoittaja on ja mikä kirjan nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan etsitty barrikadinovelli kenties mainion puolalaisen satiirikon Slawomir Mrozekin Kuinka minä taistelin. Se sisältyy kokoelmaan Elefantti, joka ilmestyi suomeksi ensimmäisen kerran vuonna 1964. Kirjasta julkaistiin toinen painos vuonna 1980.

"Kun läksin aamulla maitoa hakemaan, näin kadulla taloni edessä barrikadin. Sen oli täytynyt ilmestyä siihen vasta hetki sitten, sillä kun neljän maissa olin noussut, ei siinä ollut vielä mitään."

Näin alkaa selonteko barrikadista ja sen rakentamisesta, joka jatkuu pimeäntuloon saakka. Tarinan kertoja värväytyy taistelijoiden joukkoon ja hänelle osoitetaan paikka barrikadilla. Odotettua vihollista ei kuitenkaan koskaan ilmaannu ja kertoja poistuu puolustuslinjasta etsittyään maitokannunsa, joka sekin on päätynyt osaksi valtaisaksi paisunutta rakennelmaa. "Temmoin sitä kaikin voimin. Ensin kuulin jostakin barrikadin sisästä kolinaa ja sitten sihinää, niin kuin hiekka sihisee, kun sitä vierii suuret määrät alas särkältä. Maitokannu kainalossa pakenin syrjäkujalle niin vikkelään kuin pääsin. Takanani sortui barrikadi."