Balkanin alue oli toisessa maailmansodassa verinen taistelutanner. Kuinka paljon siviilejä kuoli Jugoslavian alueella saksalaisten keskitysleireissä ja…

Kysytty

Balkanin alue oli toisessa maailmansodassa verinen taistelutanner. Kuinka paljon siviilejä kuoli Jugoslavian alueella saksalaisten keskitysleireissä ja paljonko Titon hallinnon pystyttämisen yhteydessä ihmisiä teloitettii, suljetiin vankiloihin ja keskistysleireihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heti alkuun on huomautettva, että tällaisissa tilastoissa luvut ovat aina arvioita, ja eri instanssien arviot saattavat poiketa toisistaan suurestikin. Olen pyrkinyt etsimään lähteitä, joissa mainitut uhriluvut perustuvat mahdollisimman hyvin dokumentoituihin tietoihin.

Entisen Jugoslavian alueista Kroatia julistatutui itsenäiseksi v. 1941, mutta käytännössä sitä johti natsi-Saksasta käskynsä saanut nukkehallitus. Kroatiassa sijaitsi pahameineinen Jasenovacin keskitysleiri, jossa arvioidaan kuolleen jopa 100 000 ihmistä. Uhreista ainakin 20 000 oli alle 14-vuotiaita lapsia.

Nykyisen Serbian alueella oli kolme natsien keskitysleiriä. Banjicassa kuoli n. 4000 henkeä, Crveni Krstissä ammuttiin n. 10 000 henkeä ja Sajmišten leirillä kaasutettiin hengiltä arviolta 8000 ihmistä. Yhteensä toisen maailmansodan aikana Balkanin alueen keskitysleireissä siis surmattiin maltillistenkin arvioiden mukaan 125 000 ihmistä.

Josip Broz Tito (1896 - 1980) toimi Jugoslavian pääministerinä 1945–1953 ja presidenttinä 1953–1980. Hänen on laskettu surmauttaneen poliittisissa vainoissa yli 500 000 ihmistä. Adrianmerellä sijaitsevalla Goli Otokin vankilasaarella oli Amnesty Internationalin tutkimusten arvioiden mukaan reilut 50 000 poliittista vankia. Todelliset luvut saattavat olla suurempiakin, ja toisaalta taas Jugoslavian viranomaiset pitivät 1980-luvun alussa Amnestyn arviota vankien lukumäärästä suuresti liioiteltuna. Koska hirmuhallinnoilla ei ole tapana dokumentoida toimintaansa kovin luotettavasti, todelliset uhriluvut eivät koskaan tule kiistattomasti selviämään.

Lähteet:

http://www.jusp-jasenovac.hr/Default.aspx?sid=5020
http://www.mgb.org.rs/en/permanent-exhibitions/museum-banjica-concentration-camp
https://www.memorialmuseums.org/eng/staettens/view/1302/Crveni-Krst-Concentration-Camp-Museum
https://www.memorialmuseums.org/eng/staettens/view/1257/Memorial-to-the-Victims-of-the-Sajmi%C5%A1te-Concentration-Camp
Jugoslavia Prisoners of Conscience (Amnesty International, 1985)
http://osaarchivum.org/files/holdings/300/8/3/text/85-4-57.shtml