Avoliitossa avopuolison kuollessa, leski joutuu testamentin kautta perittyään maksamaan perintöveroa asunnosta saman verran kuin aviopuoliso, mikäli ovat…

Kysytty

Avoliitossa avopuolison kuollessa, leski joutuu testamentin kautta perittyään maksamaan perintöveroa asunnosta saman verran kuin aviopuoliso, mikäli ovat asuneet siinä yhdessä 7 vuotta! Pitääkö tämä paikkansa, onko mitään aikamäärää olemassa. En löytänyt tietoa mistään kirjasta, enkä netistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkko-osoitteessa http://finlex.om.fi on Valtion säädöstietopankki. Linkin Lainsäädäntö takaa löytyvä tietokanta perustuu Suomen säädöskokoelmassa julkaistuun aineistoon. Se kattaa ajallisesti kaiken lainsäädännön vuodesta 1987 alkaen ja erillisen listan mukaisesti voimassaolevan lainsäädännön, joka on julkaistu ennen vuotta 1987. Tietokanta sisältää kronologisesti lainsäädännön kokotekstinä (lait, asetukset, päätökset sekä muut säädöskokoelmassa julkaistut aktit kuten säännöt ja ilmoitukset). Säädösten ei-voimassaolevia ja epärelevantteja osuuksia on osittain jätetty pois. Säädösaineiston hakemistona toimiva säädösmuutosrekisteri koostuu säädösten viitetietokorteista, joissa on tiedot säädöstä muuttaneista säädöksistä, säädöksen nojalla annetuista säädöksistä, säädöksen kumoamista säädöksistä, sekä säädöksen kumonneesta säädöksestä.

Jos suoritat haun esim. hakusanalla ”lahjaverolaki”, saat tulokseksi ”Perintö- ja lahjaverolaki”. Sininen kirja –kuvaketta klikkaamalla saat alkuperäisen lain kokotekstinä. Vanhaan lakiin on tehty muutoksia ja ne löydät klikkaamalla SMUR-sarakkeessa olevaa kuvaketta (SMUR = säädösmuutosrekisteri). Muutoksia on paljon ja voit tutustua niihin klikkaamalla sininen kirja –kuvakkeita.

Jos haluat henkilökohtaista neuvontaa, niin monissa kirjastoissa on ollut maksutonta asianajajapäivystystä, ja esim. Jyväskylän kaupunginkirjastossa päivystää asianajaja keskiviikkoisin klo 17–19, jolloin asiakkailla on mahdollisuus saada ilmaista opastusta oikeudellisten asioiden hoitamista varten.