Asun VVO:n Espooseen joskus 1970-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Julkisivuremontti lähenee loppuaan ja ensi viikolla aletaan ikkunoita vaihtamaan. …

Kysytty

Hei, asun VVO:n Espooseen joskus 1970-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Julkisivuremontti lähenee loppuaan ja ensi viikolla aletaan ikkunoita vaihtamaan.

Julkisivuremontin aikana osa ikkunoista on saumattu kiinni jollain tiivistemassalla. Asun yksiössä jossa ei ole mahdollisuutta viedä ikkunoiden asennuksen ajaksi tavaroita ja huonekaluja muihin huoneiston osiin suojaan.

Tämän johdosta olen ajatellut suojata huonekaluni ja pölylle aran tv:n viemällä kaiken irtaimiston makuualkoviin jonka suuaukon suojaan isoilla vedoilla suojamuovia- tai pahvia. Näin säästän samalla aikaa ja ympäristöä kun en erikseen peitä sohvaa, tv:tä jne..

Kysyisin onko toimeni ylimitoitettu? Kulkeutuuko ikkunoiden asentamisessa tuleva pöly todella niin herkästi hankaliin paikkoihin kuin työnjohtaja antoi puhelinkeskustelussa ymmärtää? Hänellä tuntui olevan kiire, enkä ollut aistivani saavani vakuuttavaa ja paneutunutta argumentointa osakseni.

Tämän lisäksi kysyisin mitä teippiä tai mahdollisesti useita malleja olisi soveliasta käyttää? Nimittäin makuualkovin suulla on neljä eri tasoa ja siten neljä eri pintaa johon suojapeite pitäisi saada liitettyä? On laminaattilattia, kantava betoniseinä jossa valkoinen maalattu rosopinta, vaatekaapin valkoiseksi maalattu tasainen selkäpuoli sekä katossa verhokisko juuri ja juuri alkovin rajalla..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rakennuspöly on erittäin hienojakoista pölyä, joka tunkeutuu helposti pienistäkin raoista sisään. Rakennuspölyn määrä riippuu kuitenkin esimerkiksi siitä täytyykö vanhojen ikkunakarmien ympärillä olevaa seinää piikata vai selvitäänkö remontissa ilman kyseistä työvaihetta.

Yleisohjeena on kuitenkin se, että verhot ja matot kannattaa siirtää tilasta kokonaan pois. Huonekalut puolestaan kannattaa siirtää noin 1,5 metrin päähän ikkunoista ja herkästi pölyä imevät huonekalut sekä laitteet kannattaa suojata suojamuovilla. Ehdottamasi makuualkovin teippaus on varmasti yksi hyvä keino suojautua tältä rakennuspölyltä, mutta kannattaa silti varmistaa, että myös kotivakuutukset ovat kunnossa.

Maalipintoihin ei yleensä suositella kiinnitettävän teippiä. Teipeissä käytetään erilaisia pehmittiä parantamaan teipin tarttuvuutta ja juuri pehmittimet saattavat vaurioittaa maalipintaa. On kuitenkin olemassa ns. ammattikäyttöön suositeltuja teippejä, jotka irtoavat lyhyen ajan sisällä hyvin jättämättä liimajäänteitä. Esimerkiksi tältä sivulta: http://solutions.3msuomi.fi/wps/portal/3M/fi_FI/FIScotch-BlueBrand/Scot… löydät lyhytaikaisiin suojauksiin tarkoitettuja teippivaihtoehtoja erilaisille pintamateriaaleille. Todennäköisesti voit myös kuitenkin saada suojaustarpeita suoraan ikkunaremonttia suorittavalta yritykseltä.

Tässä vielä muiden tarjoamia ohjeita remonttipölyltä suojautumiseen:
http://www.pihla.fi/miksipihla/Asennukseen_valmistautuminen_taloyhtio
http://www.yhteishyva.fi/asuminen_remontointi/remontointi/suojaa_koti_r…
sekä Teemu Holopainen: Pölynhallinta ja suojaus linjasaneeraustyömailla: https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/2073/Polynhal.pd…

Itse remontista voi lukea vaikkapa Kari Hemmilän kirjoittamasta Ikkunaremontti-kirjasta.

Halutessasi voit vielä varmistaa ikkunaremontin yksityiskohtia esimerkiksi VVO:n isännöitsijältä tämän linkin takaa löytyvällä lomakkeella: https://www.vvo.fi/asukkaalle/kotitalo/asiointi/isannoitsija/