Asun Orivedellä. Voinko käydä lainaamassa kirjoja esimerkiksi Tampereen pääkirjasto Metsosta, jos käyn Tampereella ja palauttaa kirjat sitten Oriveden…

Kysytty

Asun Orivedellä. Voinko käydä lainaamassa kirjoja esimerkiksi Tampereen pääkirjasto Metsosta, jos käyn Tampereella ja palauttaa kirjat sitten Oriveden pääkirjastoon, josta ne toimitetaan takaisin Tampereelle? Käsittääkseni tämä on mahdollista, mutta se maksaa 2 euroa per laina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet käsittänyt aivan oikein. Kuljetusmaksujen määräytymisperusteet PIKI-kirjastoissa ovat seuraavanlaiset:

- lainasta, joka palautetaan muuhun Tampereen kaupunginkirjaston toimipaikkaan kuin siihen, josta se on lainattu tai jonka kokoelmiin se kuuluu, 1 €/laina
- palautuksesta, joka on lainattu muusta PIKI-yhteisjärjestelmän kunnankirjastosta, 2 €/laina

Samaiselle kahdella eurolla lainaa kohti on tietysti mahdollista tilata haluamansa kirjat seutuvarauksena Tampereelta Orivedelle. Tällaisessa tapauksessa lainat voi lisämaksutta palauttaa siihen toimipaikkaan, josta ne on lainattu.