Asumme Helsingissä Muukalaiskadulla. Olen kiinnostunut kadun historiasta ja siitä, mistä kadun nimi (sv. Främlingsgatan) mahtaa juontaa juurensa?

Kysytty

Asumme Helsingissä Muukalaiskadulla. Olen kiinnostunut kadun historiasta ja siitä, mistä kadun nimi (sv. Främlingsgatan) mahtaa juontaa juurensa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei

Kirjassa Helsingin kadunnimet (Helsingin kaupunki 1981) kerrotaan Muukalaiskadun - Främlingsgatan nimestä seuraavaa:
"1842 muodossa Fremlingsgatan, läheisen Ullanlinnan (Kaivopuiston) kylpylän ulkomaisia (enimmäkseen venäl.) vieraita tarkoittaen. Suom. vastineena karttaliitteessä 1866 Wieraskatu. Nyk. nimiasut vahvistettiin 1909."

12 ääntä

Kommentit

Mielenkiintoista. Nykysuomalaisen korvaan oudolta kuulostava muukalainen-sana on uusimmassakin suomen yleiskielen sanakirjassa ykkösmerkitykseltään yhtä kuin "ulkomaalainen", kuten oli jo Nykysuomen sanakirjassa 1950-luvulla.

Främling: person som är obekant på en viss ort, person som inte känner sig hemma på en viss ort