Irja Lastusen koirat

Kysytty

Asuin Tampereen Pispalassa pikkulikkana 60- luvulla. Irja Lastunen käveli 2 koiran kanssa ylväänä Pispan valtatiellä. Minun muistaakseni koirat olivat Lassie- rotuisia tai vinttikoiria. Tuttavani mielestä Schäfereitä.
Voitteko jostain tarkistaa, millaisten koikkujen kanssa upea Irja L .silloin teputti?
Kysyy Pispalan likka

Vastaus

Vastattu

Mielenkiintoista kyllä, tutkimani lähteet ovat yhtä lailla eri mieltä Lastusen koirien rodusta kuin kysyjä ja hänen tuttavansa.

Kristiina Harjulan Unelma Pispalasta -kirja kertoo muistitietona Irja Lastusesta seuraavaa: "'Sillä oli saapashousut, valtavasti koruja, musta tukka nutturalla kuin espanjalaisella flamenco-tanssijalla, kirkkaanpunaista huulipunaa ja neljä suurta susikoiraa.'"

Rauno Viinikan tositapahtumiin perustuva romaani Irja Lastusen perintö asettuu tekstissään vinttikoirien kannalle: "– Mutta oli se näky! Arvi puheli, – kun Irja käveli parin vinttikoiran kanssa Epilän mutkaan päin." Viinikan romaaniin kansikuvan tehnyt Satu Cozens on kuitenkin pannut kirjan kanteen Lastusen kahden schäferin kanssa.

Helvi Jokisen Vinttikulttuurin puolustukseksi -artikkeli Tammerkoski-lehdessä 10/1962, jossa käsitellään Lastusta ja hänen antiikkikauppaansa, puhuu rotua yksilöimättä vain "kallisarvoisesta rotukoirasta", mikä viittaisi enemmän vinttikoiran kuin schäferin suuntaan: "Talon keräilijä-kauppias-valtias klassillisessa ratsastava-kartanonemäntä asussaan ilmestyi pihamaalle kallisarvoinen rotukoira kainalossaan."

Etsin toiveikkaasti valokuvaa, joka ratkaisisi ongelman vastaansanomattomasti, mutta ikävä kyllä onnistuin löytämään Lastusesta kuvia vain kissan ja kanojen kanssa. Näin ollen Lastusen koirien rotu jää ainakin toistaiseksi ratkaisematta.