Asiakkaamme tarjoaa kirjaston kotiseutukokoelmaan omaan keräilyharrastukseensa liittyen diaesitystä, jossa on kuvia julisteista, myös Suosikki-lehden…

Kysytty

Asiakkaamme tarjoaa kirjaston kotiseutukokoelmaan omaan keräilyharrastukseensa liittyen diaesitystä, jossa on kuvia julisteista, myös Suosikki-lehden julisteista sekä purkkakuvia esim. Beatles, Elvis jne. Mukana on runsaasti asiakkaan keräämiä nimikirjoituksia kuuluisuuksilta. Voimmeko ottaa kotiseutukokoelmiimme ko. tallennetta vai onko sille tekijänoikeudellista estettä? Kyseessä olisi ei-lainattava tallenne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisen diaesityksen liittäminen kotiseutukokoelmaan ei sinänsä riko tekijänoikeuslakia, mutta sen julkinen esittäminen on monimutkaisempi asia. Yksityiseen käyttöön saa vapaasti ottaa valokuvia lehtien julisteista yms., mutta kirjastossa tällainen kuva ei enää ole yksityisessä käytössä ja muuttuu siksi lähtökohtaisesti luvanvaraiseksi. Nimikirjoitukset eivät ole ongelma, niitä ei tekijänoikeus suojaa, mutta kopiot kuvista ovat ongelmallisia.

En näe laillista estettä sille, että kirjasto ottaa kyseisen diakuvien kokoelman vastaan. Voi olla kuitenkin perusteltua rajata käyttöä siten, että kuviin voi tutustua kirjastossa, mutta niitä ei näytetä kirjaston järjestämässä tilaisuudessa.

Asia ei ole oikeudenhaltijan näkökulmasta merkittävä, mutta periaatteen tasolla tässä yksityisen ja ei-yksityisen kappaleenvalmistajan oikeudet menevät ristiin. Siksi tietty varovaisuus diasarjan käytössä on ainakin paikallaan.

Tilanne olisi helpompi, jos diasarjaan liittyisi teksti, jonka havainnollistajana kuvia voitaisiin pitää sitaattipykälän nojalla.

Heikki Poroila