Asiakkaamme kysyy onko hänen muistamansa laulu/runo joulupukista ollut jossain kirjassa, mahdollisesti jossain koulukirjassa aikoinaan, kun muistaa erilaisen…

Kysytty

Asiakkaamme kysyy onko hänen muistamansa laulu/runo joulupukista ollut jossain kirjassa, mahdollisesti jossain koulukirjassa aikoinaan, kun muistaa erilaisen version ulkoa 'Joulupukki' -laulusta. Sävel ei ole muistissa ja osa unhoittunut.

Menee näin:
"Joulupukki, joulupukki, valkoparta, vanha ukki saapuu jouluna sadun maasta. Meidän lapsosille haastaa isot ihmeet, suuret kummat, jotta välkkyy silmät tummat, pukin satusilmät tummat.
---
Lapset taas kun palaa kouluun, mieli aina halaa jouluun. Eipä tahdo läksyt luistaa, kuka ne nyt kaikki muistaa. Aatoksissa kun on pukki, valkoparta, vanha ukki, pukin ihmeet, pukin kummat, pukin satusilmät tummat."
Onko kukaan törmännyt tällaiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joulupukki-runo ilmestyi Pääskysen Joulukontissa vuonna 1909. Se löytyy Kansalliskirjaston digitoidusta aikakauslehtien arkistosta http://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/959081?term=valkopar…. Runon tekijää ei tunneta. Tekijänä on vain nimimerkki -e. R. Raala on säveltänyt laulun ja sen nuotti ja sanat löytyy teoksesta Raala, R. : Joulukirkkoon ja muita R. Raalan joululauluja (2011) s. 34-35.