Asiakkaamme kysyi, voiko hän maalata Somersalon satujen kuvitusten hahmoista uusia hahmoja. Poikkeaisivat alkuperäisestä, lähinnä naivistisia. Haluaisi…

Kysytty

Asiakkaamme kysyi, voiko hän maalata Somersalon satujen kuvitusten hahmoista uusia hahmoja. Poikkeaisivat alkuperäisestä, lähinnä naivistisia. Haluaisi sitten nämä maalaukset esim. kirjastoon esille. Voiko loukata tekijänoikeuksia.

Löysin jo teoksen muuntelusta ja muuttamisesta esim. laista ja tarkemmin taideyliopistojen tekijänoikeuspalvelusta, jossa oli yksi korkeimman oikeuden ratkaisukin Liittyisikö vielä muuta huomioitavaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiemmin tehtyä saa käyttää uuden luomisen virikkeenä, mutta lopputuloksen täytyy olla riittävän omaperäinen, jotta se saa suojaa uutena teoksena eikä loukkaa virikkeen antajan oikeutta. Rajanveto on aina vaikeaa, mitään tarkkaa rajaa ei ole olemassa, eikä myöskään laki sellaisesta puhu. Viime kädessä oikeus joutuu sitten tulkitsemaan uuden teoksen itsenäisyyden asteen, jos alkuperäinen tekijä nostaa syytteen plagioinnista.

Maalausten asettamiseen esille kirjastossa ei ole estettä. Teoriassa voisi käydä niin, että oikeuden päätöksellä plagiaateiksi tuomitut teokset pitäisi poistaa näkyvistä, mutta se olisi pitkä prosessi eikä ehtisi näyttelyyn vaikuttaa. Sen sijaan pysyvästi esimerkiksi kunnan julkisiin tiloihin asetettavan teoksen kohdalla tällainenkin tilanne voisi tulla.

On myös muistettava, että jotkut hahmot ovat myös tavaramerkkilainsäädännöllä suojattuja. Esimerkiksi Disney-yhtiöt vahtivat tarkasti, ettei heidän omistamiaan tavaramerkkihahmoja käytetä luvatta.

Jos on epävarma siitä, kuinka omaperäisiä jonkun taiteilijan antamien virikkeiden pohjalta tehdyt omat työt ovat, voi aina yrittää saada yhteyttä alkuperäiseen taiteilijaan ja kysyä tämän näkemystä asiasta. Sillä lailla voidaan myös etukäteen välttää mahdollinen ikävä julkisuus, jos uudet työtä ovat hyvin tunnistettavan näköisiä.

Heikki Poroila 7.4.2016 klo 12:31