Asiakkaamme haluaa lainata kirjan joka päättyy lauseeseen "Se valkenee valkenemistaan, aina täyteen aamuun asti." Tiedätkö mikä kirja on kyseessä?

Kysytty

Asiakkaamme haluaa lainata kirjan joka päättyy lauseeseen "Se valkenee valkenemistaan, aina täyteen aamuun asti." Tiedätkö mikä kirja on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itse tuo lausehan on peräisin Raamatusta, Sananlaskujen kirja 4:18, ja esiintyy eri käännöksissä seuraavissa asuissa:

"Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka." (vuoden 1933 suomennos)

"Oikeamielisten tie on kuin aamun kajo, joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka."

Lausetta on tietysti saatettu käyttää sitaattina monessakin teoksessa. Toistaiseksi kukaan tämän palvelun vastaajista ei ole löytänyt kirjaa, joka nimenomaan päättyisi tähän lauseeseen, mutta mahtaisikohan kysymyksessä olla viisas ja kaunis, vuonna 1949 ilmestynyt satukirja, Hellevi Takkisen kirjoittama Harmaa sinipiika? Tämän kirjan esipuhe nimittäin päättyy juuri tuohon sitaattiin, hieman vapaasanaisesti lainattuna. Esipuheen on kirjoittanut tekijän äiti, Elma Takkinen, ja se päättyy seuraavasti:

Hellevi Takkisen lyhyt elämä oli kuin nopeata kirkastumista tätä ainutta tehtävää [kirjan kirjoittamista] varten. "Traagillisinta hänen elämässään oli kai se, että hänen piti niin nuorena oppia ymmärtämään tuo kaikki ja sitten lähteä pois", lausui muuan ystävä hänestä. Ja kun hänen uskollinen, kuihtunut tomunsa 28.8.49 kätkettiin Turun vanhan hautausmaan multaan, oli vainajan rippi-isä valinnut siunauspuheensa aiheeksi: "Vanhurskasten vaellus on kuin aamurusko, joka valkenemistaan valkenee täyteen päivään saakka."