Asiakkaamme etsii olkityöaiheisia kirjoja, joissa neuvottaisiin seinällä pidettävien olkitöiden tekoa. Todennäköisesti kyseessä on keskieurooppalainen…

Kysytty

Asiakkaamme etsii olkityöaiheisia kirjoja, joissa neuvottaisiin seinällä pidettävien olkitöiden tekoa. Todennäköisesti kyseessä on keskieurooppalainen tuohityöperinne, joten aiheesta on vaikea löytää Suomessa kirjallisuutta. Osaisiko kuitenkin joku auttaa? Kielellä ei ole niin väliä, kunhan olisi havainnoivat kuvat. (Hän ei siis hae perinteisiä suomalaisia himmelityöohjeita, vaan nimenomaan seinätyöohjeita.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavilta saksankielisiltä sivuilta löytyy joitain ideoita:

http://www.bastelideen.info/html/heu_deko.html

http://www.ebay.de/itm/weihnachtliche-Strohdekoration-gros-/22199980918…

Lisää ideoita voi hakea googlen kuvahausta hakusanoilla 'basteln aus strohhalmen' ja 'was kann man aus strohhalmen basteln'.

Lisäksi on joukko suomenkielisiä askartelukirjoja, joissa esitellään muita kuin perinteisiä olkitöitä. Seuraavassa muutama kirja:

- Launonen, Tuula: Olkiaarteet, Atena, 2005 (Gummerus)
- Lindén, Eevi: Olkityöt, Tammi, 1989
- Väisänen, Pirjo: Olkityöt, Tammi, 2013