Asiakkaallemme tarvittaisiin Käpykakun ohje, josta löytyy mittasuhteet ym tarvittavat tiedot. Kakku pitäisi saada valmistetuksi jo ensi lauantaina.

Kysytty

Asiakkaallemme tarvittaisiin Käpykakun ohje, josta löytyy mittasuhteet ym tarvittavat tiedot. Kakku pitäisi saada valmistetuksi jo ensi lauantaina.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Evreka-haun kautta löysin Tampereen ammattikorkeakoulun oppilaiden käpykakkureseptin. Reseptin osoite on : http://www.cs.tpu.fi/students/hzenjuga/kapykakku.html . Ohjetta on kysytty ennenkin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa. Arkistosta löytyi tämmöinen ohje:

"Valmistetaan 4 munan sokerikakku. Kakku leikataan kävynmuotoiseksi ja halkaistaan. Ylimääräiset palat voi käyttää "tukevoittamaan" kakkua. Seuraavaksi kakku kostutetaan sitruunamehulla ja täytetään.

Täyte: 150 g voita, 1 dl kermaa, 2tl perunajauhoja, 1dl sokeria. Muut aineet paitsi voi kuumennetaan ja vatkataan, kunnes sakenee. Jäähtyneenä lisätään vatkattu voi.

Nykyisin käpykakussa käytetään marsipaanikuorrutusta, johon saksilla voi muotoilla suomut. Samoin leipomokakuissa voi olla hillotäyte ja ehkä hiukan kreemiä sekä karvasmanteliöljyä. Kuorrutuksen voi tehdä myös seuraavasti: 2dl kermaa, 2dl sokeria, 50 g voita,1 1/2 dl kaakaojauhetta,1 1/4 dl korppujauhoja. Keitetään kerma, sokeri, voi ja kaakaojauhe paksuksi ja seokseen lisätään korppujauhot.

Etsin useista keittokirjoista käpykakun ohjetta. Tämä ohje on "sukuperintö" 50-luvulta ja mahdollisesti muunnoksia löytyy."