Asiakas Sauvolassa kyseli minulta ,olisiko kirjan kirjoittamiseen mitään valmista pohjaa, johon voisi alkaa tehdä vaikka esim muistioo. En osannut neuvoa vaan…

Kysytty

Asiakas Sauvolassa kyseli, olisiko kirjan kirjoittamiseen mitään valmista pohjaa, johon voisi alkaa tehdä vaikka esim muistioo. En osannut neuvoa vaan kysyin hänen s-postinsa niin voisitko jossain välissä vastata hänelle miten se asia on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestä ei käy ilmi, millaisen "kirjan" kirjoittamisesta on kysymys. Jos kauno- tai tietokirjan voisi kirjoittaa "valmiille pohjalle", miten omaperäisiä niistä mahtaisi tulla? Suomessa on järjestetty aina silloin tällöin ns. kirjoittajankoulutusta, jossa käydään läpi kauno- ja tietokirjoittamisen perinteitä, tekniikoita ja huomioon otettavia asioita. Mistään "valmiista pohjista" en ole kuullut, eikä sellainen kuulosta erityisen uskottavalta edes teoriassa. Minkä tahansa kirjan kirjoittamisen edellytyksenä on kirjoittajalla oleva näkemys kokonaisuudesta ja ainakin alustava näkemys yksityiskohdista, joiden avulla kokonaisuus on tarkoitus rakentaa. Oma näkemykseni on, ettei mikään kirja ei ole niin yksinkertainen, että sellaisen voisi kirjoittaa "valmiille pohjalle".

Jos kaipaa kirjoittamiselle valmista pohjaa, voisi olla järkevää pyrkiä jollekin kirjoittajakurssille, jonka aikana voisi myös selvitä, kuinka valmis kirjoittaja jo on. Esimerkiksi Työväen Akatemia järjestää tällaisia kursseja.

Heikki Poroila

0 ääntä

Kommentit

Muistioajattelua voisi ehkä soveltaa muistelmakirjaan siinä mielessä, että siinähän on tietynlainen runko, johon sitten lätkitään lihaa luitten päälle. No, runkohan on yleensä kaikissa kirjoissa, mutta muistelmissa se on ehkä useammin samantapainen, jos lähdetään siitä, että kerrotaan henkilön syntymä, varhaislapsuus, koulu- ja opiskeluaika, mahdollinen varusmiespalvelus, työelämä, perheasiat, kunnianosoitukset, yms analogisessa järjestyksessä.
Muistelmakursseja on useissa kunnissa. Varsinaista proosakirjoittamista voi opiskella vaikkapa työväenopistoissa, kesäyliopistoissa tai vaikkapa yksityishenkilöiden kuten Mari Mörö järjestämillä kursseilla. Oriveden opisto on vaihtanut nimeä Ahlmaniksi, ja on samalla muuttanut Tampereelle. Siellä[kin] on myös verkkokursseja, joten ei aina tarvitse olla itse kurssilla läsnä, vaikka opisto on periaatteessa sisäoppilaitos. Monet tahot järjestävät mm. novellikursseja, runokursseja, draamaa, proosakursseja - näyttääpä siltä, että puoli Suomea aikoo kirjoittaa kirjan...tietoa haluava saa sitä kirjoittamalla googleensa "kirjoituskurssi" ja paikkakunnan nimi. Valitettavasti vain useimmat kurssit ovat jo alkaneet tai ainakin tämän syksyn ilmoittautumisaika on monilla tämän lukukauden osalta ohi. Mutta uutena vuotena on taas uudet kujeet...

On tietysti olemassa myös kirjoittajan oppaita. Jo Mika Waltari kirjoitti aikoinaan teoksen Aiotko kirjailijaksi. Muuta: Taija Tuominen: Minusta tulee kirjailija. ; John Truby: The Anatomy of the Story; 22 steps becoming a master storyteller. Jne, oppaita on valtava määrä, eri tyyppisiä eri kirjallisuudenlajeja ja niiden eri vaiheita varten, sekä sellaisia, jotka keskittyvät käsikirjoituksen tekniseen saattamiseen kirjan muotoon sekä kustannuskysymyksiä yms. jotka ovat Waltarin teoksessa vanhentuneita. Jos kaikki alan terminologia ja koko ajatusmaailma on kysyjälle vierasta, voi kirjojen lukeminen olla hiukan työlästä.