Asiakas kyselee vanhaa suomalaista pihapeliä. Nimi saattaa olla Pirpa. Peli käsittää lyömäkepin ja lyöntipalikan (tikun/kepin). Lyöntikepin lyhyellä päällä…

Kysytty

Hei!

Asiakas kyselee vanhaa suomalaista pihapeliä. Nimi saattaa olla Pirpa. Peli käsittää lyömäkepin ja lyöntipalikan (tikun/kepin). Lyöntikepin lyhyellä päällä heitetään palikka ilmaan, alakautta pitkällä osalla lyöden palikka vastustajaa kohden (?) Vastustaja saa lyödä ilmasta takaisin (?) Jotenkin noin.

Löytyykö keltään toista nimeä tai tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kelpaisiko tirppa l. kirppa?

"Leikkivälineitä kaksi lyhyttä ja kaksi pitempää keppiä. Leikkijöitä kaksi. Maahan asetetaan 'napa'. Leikkijät heittävät yhtä pitkän matkan päästä kumpikin pienemmän keppinsä ja se, joka saa heitetyksi keppinsä lähemmäksi 'napaa', pääsee ensiksi lyömään. Isommalla kepillä lyödään, vasemmalla kädellä nostatetaan pienempää. Toinen pelaajista koettaa saada kepillänsä kosketuksi edellisen lyömää 'kirppaa'. Jos hän osuu siihen ilmassa saa hän 10:n, maassa vielä liikkeessä 5. Nyt ulkona oleva saa heittää 'kirpan' 'navan' luo, siitä paikasta mihin 'kirppa' tuli maahan. Jos hän saa heitetyksi 'kirpan' lähemmäksi 'napaa' kuin pitempi keppi on pääsee hän lyömään. Leikin alussa on määrättävä kuinka paljon on saatava ennenkuin pääsee lyömään. Jos heitossa ei onnistu, sillä lyöjä saa estää kepillänsä 'kirppaa' jäämästä lähemmäksi 'napaa'."

Armas Alatalon kertoma leikki Aino Lehtomaan kirjasta Kotiseutuni lastenleikit : leikkejä Vihannista (Pohjois-Pohjanmaan museo, 1986)