Asiakas kyselee elokuvan nimeä: Oli syrjäinen, rähjäinen hajoittamo tms. jossa kasvatettiin tai koulutettiin myös lintuja: kotkia tai haukkoja. Sinne saapui…

Kysytty

Asiakas kyselee elokuvan nimeä: Oli syrjäinen, rähjäinen hajoittamo tms. jossa kasvatettiin tai koulutettiin myös lintuja: kotkia tai haukkoja.
Sinne saapui nuorehko mies, joka lintujen siipien rakenteita tutkimalla kehitteli hajoittamon omistajan kanssa siivet. Elokuva loppui kohtaukseen, jossa nämä miehet lensivät siivillään kohti auringonlaskua.
(Suunnilleen näin asiakas muisti.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Les années lumière (1981 ohj. Alain Tanner.
Tunnettu myös nimillä Light Years Away (USA)
ja
Valovuosien päässä (Finland) [fi]
Ks. http://akas.imdb.com/title/tt0080373/
http://kutuharju.vuodatus.net/blog/archive?&y=2007&m=09

Vanha Yosha, romunkerääjä, lähtee Irlannin syrjäseuduilta asioille Dubliniin, ajaa punaisella autonrotiskolla jossa lukee enteellisesti emergency service. Yosha poikkeaa baariin ja kylvää epäilyksen siemenen nuoren Jonaksen mieleen, kahdella lauseella.

"Yosha: You like it here?
Jonas: Wouldn't spend the rest of my life here... But I'm free now, I can get out tomorrow if I want.
Yosha: Free like a bird.
Jonas: Like a bird."