Asiakas etsii tietoa höyrylaiva m/s Iniöstä. Laiva on rakennettu 1910 Varkauden konepajalla. Asiakas rakentaa laivan piennoismallin ja tarvitsee siksi tiedot…

Kysytty

Asiakas etsii tietoa höyrylaiva m/s Iniöstä. Laiva on rakennettu 1910 Varkauden konepajalla. Asiakas rakentaa laivan piennoismallin ja tarvitsee siksi tiedot laivan pituudesta ja leveydestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iniöstä (ent. Wäster) on kahdenlaisia tietoja pituudesta ja leveydestä. Se rakennettiin 1908 ja vanhimman Turun kaupunginkirjastosta löytyneen "Suomen kauppalaivaston" (1922: 3) mukaan sen pituus oli 21.46 metriä ja leveys 4.65 metriä, kun taas "Suomen kauppalaivaston" (1928: 9) mukaan pituus oli 21.92 metriä ja leveys 4.65 metriä, myös paino vaihtelee näissä tiedoissa."Navis Fennica: Suomen merenkulun historia osa 2:ssa" (1994) on myös mainintoja Iniön vaiheista, tosin ei mittoja.