Asia koskee koskee kahta laulua joita laulettiin Kiuruvedellä ( v49-55) kansakoulussa, Ahti Sonninen taiisi olla sanoittaja ( oli kansakoulujen tarkastaja…

Kysytty

Asia koskee koskee kahta laulua joita laulettiin Kiuruvedellä ( v49-55) kansakoulussa,Ahti Sonninen taiisi olla sanoittaja ( oli kansakoulujen tarkastaja niihinaikoihin.
Toinen laulu alkaa mielestän että Kivikko peltojen soitten ja koroien maa ja toisessa laulussa lauletaan että kylän keskellä kirkkaasti tuikuttaaa tulet tuttavan koulutalon, sepä päihin pienihin istuttaa monet tiedot .................

Vastaus

Vastattu

Näitä koululaulukirjoja on tuohon aikaan (1949-1955) käytetty:

  • Kansakoulun laulukirjan (Halme – Paavola)
  • Laulukirja (Wilho Siukonen)
  • Koulun laulukirja (Aksel Törnlund)
  • Koulun laulukirja (Parviainen)

Niistä ei löytynyt mitään tuohon suuntaan viittaavaa.

Otto Kotilaisen toimittamasta Koululauluja -kirjasta löytyi s. 155 Kotilaisen säveltämä ja Alpo Noposen sanoittama laulu ”Koululaisten laulu”, jonka toinen säe liippaa jotenkin läheltä:
Tuolla koulu kohoaa, valot loistaa sieltä

nuorten ääntä eloisaa

kuuluvi jo tieltä”