Sotilasarvot asevelvollisuusajan päätyttyä

Kysytty

Asevelvollisuuslaki sanoo, että jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta, sekä että asevelvollinen on palveluksessa taikka kuuluu reserviin tai varareserviin.

Asevelvollisuuteen kuuluu sotilasarvo. Monet meistä ovat reservin alikersantteja, reservin kapteeneita tai kuka mitäkin.

Vaan entäpä asevelvollisuusajan päätyttyä, kun ei enää kuuluta reserviin? Sotilasarvo ei mihinkään katoa, mutta eipä esimerkiksi ”res. ltn.” myöskään enää tunnu johdonmukaiselta.

Vastaus

Vastattu

Yleinen palvelusohjesääntö (2017) kertoo lyhenteiden evp ja res -käytöstä seuraavasti:

36. Vakinaisesta tai määräaikaisesta palveluk­sesta eronneen sotilaan sotilas- ja palvelusar­vojen jäljessä käytetään lyhennettä evp (eron­nut vakinaisesta palveluksesta). Evp-lyhenteen käyttöoikeus edellyttää, että sotilas on ollut ni­mitettynä vakituiseen tai määräaikaiseen soti­lasvirkaan.

Sotilaasta, joka ei ole palvellut puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen virassa, käytetään sotilasarvon jäljessä lyhennettä res (reservissä, reservin sotilasarvo). Sopimussotilaasta, joka on eronnut vakinaisesta palveluksesta, käytetään sotilasarvon jäljessä lyhennettä res (reservissä, reservin sotilasarvo).

(Lähde: Pääesikunta. Henkilöstöosasto, Suomi. Puolustusvoimat, Halonen, P. & Karvinen, I. (2017). Yleinen palvelusohjesääntö (YLPALVO). Pääesikunta, henkilöstöosasto.)

Asia on siis aivan kuten mainitset, eli asevelvollisuuden päätyttyä sotilasarvo ei häviä mihinkään, vaan edelleenkin voi tulla eteen yhteyksiä, joissa on tarkoituksenmukaista tuoda sotilasarvo esille. Näissä tapauksissa lyhenne "res" kertoo siitä, että henkilö on reserviläisenä saavuttanut sen tietyn sotilasarvon - ja vastaavasti vakinaisessa palveluksessa olleet käyttävät näissä yhteyksissä lyhennettä "evp". (Lähde: Pääesikunnan henkiöstöosaston vastaus sähköpostitiedusteluumme)

Puolustusvoimien ohjesäännöt ja oppaat ovat saatavilla pdf-muodossa Puolustusvoimien verkkosivuilta osoitteesta: https://puolustusvoimat.fi/asiointi/aineistot/ohjesaannot-ja-oppaat

Painettua Yleistä palvelusohjesääntöä voi myös tiedustella omasta kirjastosta.

7 ääntä

Kommentit

Mikä tällainen tarkoituksenmukainen yhteys on? En edes vilkkaalla mielikuvituksellani keksi moista, koska se on reservissäkin armeijan ulkopuolella rauhan aikana merkityksetön?
Ainoastaan jossain piireissä sillä voi kaiketi patsastella jollekin.