Arvonlisäverotus suomalaisten yritysten välisessä kaupassa. Tuleeko yrityksen veloittaa ALV, kun ostajana on toinen yritys? Onko tässä eroa, mikäli kyse on…

Kysytty

Arvonlisäverotus suomalaisten yritysten välisessä kaupassa. Tuleeko yrityksen veloittaa ALV, kun ostajana on toinen yritys? Onko tässä eroa, mikäli kyse on tuotantoresurssin myynnistä (=ei ole ostajalle lopputuote) tai kun ostaja on loppukäyttäjä? Lisäksi, onko eroa mikäli kyseessä on digitaalinen (immateriaalinen) hyödyke, eikä fyysinen hyödyke?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yritysten arvonlisäverosta löytyy tietoja teoksesta

Ritva Nyrhinen, Pekka Hyttinen, Kaisa Lamppu
Arvonlisäverotus käytännössä (2019)

Kirja löytyy mm. pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista.

Käytännön kysymyksiin löytyy vastauksia Verohallinnon verkkosivuilta. Verohallinnolla on myös omat palvelunumerot yritysten arvonlisäveroja koskeville kysymyksille.

4 ääntä

Kommentit

Alv-velvollinen myyjä perii alvin aina, mutta JOS ostaja käyttää tuotteen alvin alaiseen liiketoimintaan, niin ostaja saa vähentää maksamansa alvin omassa verotuksessaan. Se ei siis riipu siitä, onko ostaja yritys vai yksityishenkilö, vaan pelkästään siitä, onko ostaja rekisteröity alv-velvolliseksi. Myyjän ei tarvitse tietää ostajan statusta alvin suhteen.