Arvonimi jota haetaan ansioituneelle ja maksaa paljon... Mitä arvonimen saaja saa nimestä vastineeksi. Kunniakirjan vai mitalin vai saako mitään

Kysytty

Arvonimi jota haetaan ansioituneelle ja maksaa paljon...
Mitä arvonimen saaja saa nimestä vastineeksi. Kunniakirjan vai mitalin vai saako mitään

Vastaus

Vastattu

Arvonimen hakuun annetaan ohjeita Valtioneuvoston kanslian verkkosivuilla  Arvonimet - Valtioneuvoston kanslia (vnk.fi)

Arvonimen käsittelyprosessi on varsin monimutkainen, kuten Ylen verkkoartikkelista käy ilmi Oletko arvonimen arvoinen? Rötöstely tai sakotkin voivat viedä mahdollisuuden | Yle Uutiset | yle.fi

Arvonimestä päätetään lopuksi presidentin istunnossa. Esittelijä valmistelee avoimen kirjeen arvonimestä, jonka presidentti ja pääministeri allekirjoittavat. Verojen maksamisen jälkeen arvonimeä hakeva voi käydä noutamassa kirjeen. Arvonimeä hakevan henkilön on annettava jo aiemmin kirjallinen sitoumus veron maksamisesta. Arvonimen hakija luovuttaa arvonimen saajalle omassa tilaisuudessaan. Presidentin ja pääministerin allekirjoittaman kirjeen voi sitten laittaa kotona pöytälaatikkoon tai vaikkapa kehystää seinälle.