Arvoisat tiedon ammattilaiset! ELINKUSTANNUSINDEKSI on käsite, jolle etsin helppotajuista määritelmää suomeksi (vaihtoehto saksaksi). Voitteko väntää…

Kysytty

Arvoisat tiedon ammattilaiset!

ELINKUSTANNUSINDEKSI on käsite, jolle etsin helppotajuista määritelmää suomeksi (vaihtoehto saksaksi).
Voitteko väntää rautalanmgasta mitä sana pitää sisällään?

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elinkustannusindeksi, kulutushyödykkeiden hintojen muutoksia kuvaava indeksisarja, josta nyk. käytetään nimitystä kuluttajahintaindeksi.
Lähde: Facta-tietopalvelu: http://www.facta.fi/?aid=19674&search=true

Kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa asuvien kotitalouksien Suomesta ostamien tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä. Kuluttajahintaindeksi lasketaan menetelmällä, jossa eri hyödykkeiden hinnat painotetaan yhteen niiden kulutusosuuksilla. Kuluttajahintaindeksin laskemisessa käytetään Laspeyresin hintaindeksikaavaa, jolloin painoina käytettävät kulutusosuudet ovat perusajankohdalta. Kuluttajahintaindeksiä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Määrävuosin uudistettavat kuluttajahintaindeksit sopivat lyhyen aikavälin tarkasteluihin.

Lisätietoa Tilastokeskuksen sivulta: http://www.stat.fi/til/khi/index.html