Arvoisa vastaaja Etsin netistä eri maiden kaupunkien vaakunoita. Löysin seuraavat etsimäni. Moskova, Minsk, Tulsa, Lontoo, Metz, Hsinchu Taiwanissa, New York,…

Kysytty

Arvoisa vastaaja
Etsin netistä eri maiden kaupunkien vaakunoita. Löysin seuraavat etsimäni. Moskova, Minsk, Tulsa, Lontoo, Metz, Hsinchu Taiwanissa, New York, Berliini, Singapore, Veenendaal, Aachen, Mount Pleasant PA. Sitten kolahti karille, Kiinan Tianjin´in vaakunaa en löytänyt. Kiinan vaakuna kyllä löytyi. Onkohan Kiinan kaupungeilla oma vaakuna tai sinetti ja mistä sen voisi jäljittää. Onko vaakunat yleismaailmallinen ilmiö, siis nimenomaan kaupunkien ja kuntien vaakunat. Odotan vastausta mielenkiinnolla. Kiitokset :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaakunoiden käyttö on ollut eurooppalaiseen, länsimaiseen kulttuuriin kuulunut tapa. Keskiaikaisen ritariyhteiskunnan tunnusmerkistä sen käyttö on levisi jo keskiajalla niin, että sukujen lisäksi myös kaupungit, valtiot ja yhteisöt saivat omat vaakunansa. Vahvat, vapaat Ranskan ja Saksan kaupungit ottivat 1200-luvulta alkaen vaakunoita käyttöön ja tapa levisi eri puolille Eurooppaa. Länsimaisen kulttuurin ulkopuolella vaakunoita on totettu käyttöön, mutta käytäntö ei ole yleismaailmallinen.

Heraldry of the World -verkkosivusto kertoo, että Kiinassa ei käytetä alueiden ja kaupunkien vaakunoita. Ainoana poikkeuksena on Hong Kongin ja Macaon alueet, joissa on käytössä historialliset, siirtomaa-ajalta periytyvät vaakunat.

Lähteitä:
http://www.ngw.nl/heraldrywiki/index.php?title=China

http://www.chinese-armorial.com/index.html

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1426238?lang=fin