Arvoisa kirjastonhoitaja Voisitko kertoa minulle, millä perusteella kirjastoihin hankitaan kotimaista kaunokirjallisutta. Suurten kustantamojen kirjailijat…

Kysytty

Arvoisa kirjastonhoitaja

Voisitko kertoa minulle, millä perusteella kirjastoihin hankitaan kotimaista kaunokirjallisutta. Suurten kustantamojen kirjailijat näyttävät oleva hyvin edustettuja siitä huolimatta, että heidän kirjojaan myydään tuhansittain. Sensijaan pienten kustantamojen julkaisut ja omakustanteet jäävät usein hankkimatta. Jollain tapaa julkisuuteen tulleiden henkilöiden töherrykset saavat kyllä hyllytilaa kirjastoissa. Ei kai kirjastojen asiana ole kilpailla kirjakauppojen kanssa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjaston aineistonvalintaperiaatteet löytyvät verkkosivultamme http://www.jyvaskyla.fi/kirjasto/kokoelmat/aineistonvalinta. Kirjastoon ostetaan suurten ja pienten kustantajien kaunokirjallisuutta. Omakustanteita hankitaan pääsääntöisesti Keski-Suomen alueelta. Keskisuomalaisten kirjailijoiden teoksia hankitaan myös kirjaston maakuntakokoelmaan http://www.jyvaskyla.fi/kirjasto/keskisuomi/maakuntakokoelma.
Kaikkea ilmestynyttä kirjallisuutta suurikaan kirjasto ei voi ostaa. Suomessa on kattava kirjastoverkko, jota asiakkaat voivat hyödyntää; jos omasta kirjastosta teosta ei löydy, on mahdollista saada seutu- tai kaukolainoja muista kirjastoista. Myös hankintaehdotuksia kirjastoon voi tehdä ja palaute kokoelmasta on tervetullutta.