Arvoisa kirjastonhoitaja. Olen mukana näytelmässä Punainen Viiva, joka perustuu Ilmari Kiannon saman nimiseen kirjaan.

Kysytty

Hei arvoisa kirjastonhoitaja. Olen mukana näytelmässä Punainen Viiva, joka perustuu Ilmari Kiannon saman nimiseen kirjaan. Covid-19 on antanut näyttelijälle kaivattua aikaa opiskella tulevaa rooliaan. Kaipaisin nyt kirjallisuutta, joka kuvaisi tuon ajan elämää ja yhteiskuntaa. Roolini kannalta kiinnostaa erityisesti millainen se yhteiskunta todella oli, jota hahmoni kritisoi. Kiinnostavaa on myös se millaisen yhteiskunnan loppu yleinen ja yhtäläinen äänioikeus oli. Mikä silloin murtui ja mikä sen yhteiskunnan kulta-aika oli. Hakusessa siis kuvauksia ajasta ennen vuotta 1906 ja kyseisen vuoden tietämiltä.
Tiedän että paikallishistoriaa on hyllymetreittäin (omassakin hyllyssä) ja uskon näistä haluamani löytävän. Apua tarvitsen sen kanssa, että olen laiska lukija ja pitäisi löytää sellaista kirjallisuutta kyseisestä ajasta joka vie mennessään. Tarinallisuus on siis iso plussa ja kuiva historia teksti pelottaa jo valmiiksi.
Alkuperäisen teoksen olen lukenut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinnostavia ovat Täällä Pohjantähden alla, ykkösosa erityisesti, Panu Rajalan Senaatin ratsumies ja sen jatko-osat sopisivat, Paavo Rintalan Viapori 1906 ajoittuu suoraan kuohuvaan vuoteen. Naisnäkökulmaa tarjoaa Eila Pennanen Koreuden tähden -romaanissaan, joka ajoittuu vuosiin 1904-1906. Tapani Tolosen Sokeisto käsittelee vuotta 1905 ja luokkienvälistä rakkaustarinaa. Arvid Järnefeltin Isänmaa (sijoittuu 1800-luvun loppuun) ja Minna Canthin oikeastaan koko tuotanto käsittelevät yhteiskunnallisia asioita.