Artikkeleita ja kirjoja itkuvirsistä, siis tietoa aiheesta. Ei esim. Suomen kansan vanhat runot- teossarjaa, eikä antologiaa "Suomen kirjallisuuden antologia…

Kysytty

Artikkeleita ja kirjoja itkuvirsistä, siis tietoa aiheesta. Ei esim.
Suomen kansan vanhat runot- teossarjaa, eikä antologiaa
"Suomen kirjallisuuden antologia. Kirjoittamaton kirjallisuus" 1963, jotka ilman muuta ovat jo tiedossa ja käytettävissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linda- ja Arto-tietokannoissa on aika paljon aineistoa itkuvirsistä ja itkijöistä. Tässä joitain poimintoja. LINDA: Anna-Liisa Tenhunen, Itkuvirsien kolme elämää, 2006, väitöskirja, Joensuun yliopisto; Aili Nenola, Inkerin itkuvirret, 2002, SKS; A.O.Väisänen, Hiljainen haltioituminen: A.O.Väisäsen tutkielmia kansanmusiikista; Eila Stepanova, Itku, itkukieli ja itkijä: Praskojva Saveljevan itkut, 2004, Pro gradu -työ, Helsingin Yliopisto; Elina Pyykkönen; Johdantoa itkuvirsien musikologiseen tutkimukseen, 1984, Pro gradu -työ, Turun Yliopisto; Tuomas Rounakari, Kyynelten laulutunne itkuvirsien luomisprosessissa ja musiikillisissa rakenteissa, 2005, Pro gradu -työ, 2005, Helsingin Yliopisto. ARTO: Stig Söderholm, Karjalaisen itkijän tuonelakäsituksiä, julkaisussa: Ortodoksinen kulttuuri 2/1983; Terhi Utriainen, Itkijänaisen paradoksi: uskonnontutkimus, toinen ja tiedon asennot, julkaisussa: Teologinen aikakauskirja 100/1995.