Appiukkoni sai 2. luokan rautaristin 25.9.1943. Kirjeessään hän kertoi ainoana heidän rykmentistään saaneensa rautaristin. Luovutustilaisuus oli ollut varsin…

Kysytty

Appiukkoni sai 2. luokan rautaristin 25.9.1943. Kirjeessään hän kertoi ainoana heidän rykmentistään saaneensa rautaristin. Luovutustilaisuus oli ollut varsin juhlava korkeiden upseereiden läsnäollessa. Kuinka monenlaisia rautaristejä saksalaiset jakoivat suomalaisille? Ja kuinka paljon? Mikä on mitalin sotilaallinen merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa 'Eurooppalaiset kunniamerkit värikuvina' (WSOY, Porvoo, 1968) kerrotaan, että Rautaristin, Das Eiserne Kreutz, perusti Preusssin kuningas Fredrik Wilhelm III vuonna 1813. Ritarikunta uusittiin vuonna 1870 ja jälleen ensimmäisen maailmansodan alettua. Viimeisen uusinnan teki Adolf Hitler 1939. Rautaristiä jaettiin sodan aikana sekä oman maan kansalaisille että ulkomaalaisille taisteluiden aikana osoitetusta urhoollisuudesta ja neuvokkuudesta. Vuoden 1939 Rautaristin ritarikuntaan kuuluu 4 luokkaa, joista 2. luokka on jaettu viiteen alaluokkaan.
Juha Tetrin teoksessa 'Kunniamerkkikirja' (Ajatus, Helsinki, 1994) kerrotaan, että toisen maailmansodan aikana 2. luokan rautaristiä jaettiin n. 2 500 000 kappaletta.
Tunnetuin rautaristin saanut suomalainen on Marsalkka Mannerheim, jolle myönnettiin vuoden 1939 ritarikunnan Ritariristi sekä Ritariristi tammenlehvien kera. Lisäksi hänelle on myönnetty vuoden 1914 Rautaristin 1. ja 2. luokan solki. Jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothille on myönnetty 2. luokan rautaristi.
Jos haluat tarkempaa tietoa rautaristeistä, kysy mainitsemiani teoksia oman kuntasi kirjastosta, josta ne molemmat löytyvät. Lisää tietoa löytyy myös seuraavalta nettisivulta:
http://pelu.jns.fi/~lajunent/