Antti-Jussi Annila vuonna 2008 ilmestyneessä elokuvassa "Sauna" Eerik-niminen mies sanoo venäläiselle sotilaalle, että "Kapteenia harmittaa, kun ei päässyt…

Kysytty

Antti-Jussi Annila vuonna 2008 ilmestyneessä elokuvassa "Sauna" Eerik-niminen mies sanoo venäläiselle sotilaalle, että "Kapteenia harmittaa, kun ei päässyt todistamaan mieskuntonsa vähäisyyttä sodassa. Pelko pois. Kyllä rauhankin aikana pääsee homostelemaan kun on sopivaa seuraa. Saanen kuitenkin muistuttaa, että veljeni ei ole sellainen".

Elokuvassa eletään 1500-lukua, joten minua jäi vähän vaivaamaan tuo kohtaus. Onko kyseessä virhe, elokuvan käsikirjoittajan näkemys 1500-luvun suomesta vai puhuttiinko 1500-luvulla yleisesti "homostelusta"? Miten siihen aikaan suomessa suhtauduttiin homoseksuaalisuuteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Homoseksuaalisuus-sana on ollut käytössä vasta noin 150 vuoden ajan, joten "homostelusta" puhuminen 1500-luvulla ei tunnu kovin todennäköiseltä.

Kaiken kaikkiaan homoseksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä asenteista tämän ajan Suomessa ei ole paljonkaan tietoja saatavissa. Kenties perusteellisimmin suomalaisen sukupuolimoraalin historiaa tutkinut Armas Nieminenkin sivuuttaa aiheen varsin vähin äänin. Hänen huomionsa antavat kuitenkin jonkinlaisen käsityksen asiasta: "Homoseksuaalisuus ja eläimeen sekaantuminen l. sodomia on ankarasti tuomittu kauhistuttavana aistillisuutena ja huoruutena. Raamatussa apostoli Paavali suhtautuu kammolla homoseksuaalisuuteen. Tästä tavasta meillä menneinä aikoina emme ole tavanneet paljon tietoja. -- [K]irjasessaan siveellisyysoloista Pohjanmaalla Pietari Päivärinta mainitsi myös sitä esiintyneen sekä miesten että naisten keskuudessa."

1900-luvun alussa kirjoittanut Päivärinta, johon Nieminen viittaa, ei hänkään puhu homoseksuaalisuudesta tai homostelusta, vaan yksinkertaisesti naisista, jotka "ovat toisiltaan hakeneet sukuviettinsä tyydytystä" ja miehistä, "jotka himoinsa orjina ovat joutuneet niin pitkälle, että voivat himonsa tyydyttää toisen miesten kanssa".

Lähteet:
Armas Nieminen, Taistelu sukupuolimoraalista : avioliitto- ja seksuaalikysymyksiä suomalaisen hengenelämän ja yhteiskunnan murroksessa sääty-yhteiskunnan ajoilta 1910-luvulle. WSOY, 1951
Pietari Päivärinta, Siveellisyysolot Pohjanmaalla rahvaan keskuudessa. Weilin, 1905
Sateenkaari-Suomi : seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa. Like, 2007