Antiikin Kreikassahan homous oli yleistä. Milloinkohan ja miksi homoudesta tuli sairaus joka vasta viime vuosikymmeninä on poistettu sairauksien joukosta?

Kysytty

Hei! Antiikin Kreikassahan homous oli yleistä. Milloinkohan ja miksi homoudesta tuli sairaus joka vasta viime vuosikymmeninä on poistettu sairauksien joukosta?

Vastaus

Vastattu

Käsitys antiikin Kreikan aikaisten homosuhteiden määrästä saattaa olla liioiteltu, mutta suhteet sallittiin vapaille miehille ja niillä katsottiin olevan jopa kasvatuksellista merkitystä nuorukaisille. Homoseksuaalisuus on ollut sallittua tai siedettyä monissa muissakin perinteisissä yhteisöissä, mutta useimmissa yhteisöissä siihen on suhtauduttu torjuen tai vihamielisesti, koska suhteista ei synny lapsia. Ns. suuret maailmanuskonnot eli kristinusko, islam, juutalaisuus, hindulaisuus ja buddhalaisuus suhtatuvat kaikki enemmän tai vähemmän kielteisesti homoseksuaalisuuteen, mutta eri aikoina ja eri tulkintojen perusteella suhtautuminen vaihtelee hiljaisesta sallimisesta kuolemanrangaistuksella uhkaamiseen.

Kristinuskon torjunta pohjautuu stoalaiseen filosofiaan, ei niinkään teologisiin teksteihin. Euroopassa homoutta pidettiin ensi sijassa syntinä pitkälle 1800-luvulle asti. 1800-luvulla homoutta ruvettiin tulkitsemaan myös psykiatrisena sairautena. Tautiluokituksessa homoseksuaalisuus säiyi Suomessa vuoteen 1981 saakka, vaikka rikoslaista se poistui jo 1971 (kirjattiin rikoslakiin 1894). Lisätietoja Wikipedian suomen- ja englanninkielisissä artikkeleissa, joskaan kumpikaan ei vastaa kysyjän kysymykseen täsmällisesti. Homoseksuaalisuuden tulkitseminen sairaudeksi on joka tapauksessa historiallisesti suhteellisen uusi ilmiö, sitä ennen oli ennen muuta kristillisten kirkkojen vaikutusvallan takia hallitsevana homouden tulkinta syntinä.

Heikki Poroila

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mooseksen laissa homous oli kuolemansynti. Jeesus ei kumonnut lakia, vaikka kehoittikin rakastamaan lähimmäistä, mutta ei eroottisesti samaa sukupuolta olevia. Hellenistisessä kulttuurissa Afroditen/Astarten palvonta oli myös hedelmällisyyttä palvovaa. Niiden temppelissä oli pyhäkköporttoja, ilmeisesti myös poikia palvelun tarjoajana.. Ateenan ja Rooman ylhäisöissä poikarakastajat olivat yleisiä. Hellenistisessä kulttuuri infiltroitui uuteen kristillisyyteen, siksi Paavali tuomitsi sen jyrkästi.
Siia juutalaisuus ja niin myös kristinusko pitivät homoutta syntinä? Mahdollisesti ne tulkitsivat sen epäjumalanpalveluksesksi. I käskyn mukaan se oli kuolemantuomion ansaitseva rikos Jumalaa vastaan. Myöhemmin katolisen kirkon selibaatista johtuen homous oli yleistä papiston keskuudessa, mahdollisesti homot juuri siksi hakeutuivatkin papeiksi ja kuoripojat olivat hyväksikäytettyjä. Siis Jeesuksen ja Paavalin kanta oli homojen suhteen kielteinen. Nykykulttuuri on langennut Jumalan palvonnasta ihmisen palvontaan kaikkine lieveilmiöineen.
Saattoikin kuolemanrangaistuksen poistaminen tai torjunta johtaa siihen, että homous katsottiin sairaudeksi. Kukapa tietää?

"mutta useimmissa yhteisöissä siihen on suhtauduttu torjuen tai vihamielisesti, koska suhteista ei synny lapsia" mikä tähän on lähde?