Andeilla asuva "jänisorava", muistaakseni "viskatsu" nimeltään (suomi vai englanti, en tiedä). En löydä mistään hakukoneesta tietoa. Oli mukana Ylen Avara…

Kysytty

Andeilla asuva "jänisorava", muistaakseni "viskatsu" nimeltään (suomi vai englanti, en tiedä). En löydä mistään hakukoneesta tietoa. Oli mukana Ylen Avara luonto -ohjelmassa 14.4 "Andien rinteillä" tms. Olisi mukava tietää lisää, ihanan sympaattinen eläin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eläinkirjoista (esim. Uusi Zoo)löytyy tietoa viskatsasta eli pampakaniinista. Tämä sinsillalaji elää Etelä-Amerikassa, jossa se on tunnetuimpia jyrsijöitä. Viskatsa elää kuivilla aroilla, jonne se kaivaa laajoja käytävä- ja pesäjärjestelmiä. Niissä asuu useita perhekuntia.
Päivisin viskatsat oleilevat näissä koloissaaan, mutta lähtevät illan tullen syömään ruohoa, juuria ja kuorta. Ne löytävät helposti tiensä myös lähiseudun viljelyksille, joissa ne aiheuttavat suurta vahinkoa. Tämän vuoksi niitä on ryhdytty aktiivisesti hävittämään.
Viskatsaa metsästetään niiden lihan ja nahan takia. Lihaa paikalliset ihmiset pitävät maukkaana, nahasta he tekevät vaatteita ja kehräävät karvoista lankaa. Myös kondorit, ketut ja villikoirat ovat viskatsojen vihollisia.