Mitä on "powdered peanut butter"?

Kysytty

Ameriikoista saadussa reseptissä on yhtenä aineosana "powdered peanut butter". Mitä tällä tarkoitetaan? Löytyisikö vastinetta suomeksi?

Vastaus

Vastattu

"Powdered peanut butter" on tuote, jossa maapähkinät on paahdettu ja niistä on puristettu pois suurin osa niiden sisältämästä rasvasta ennen kuin ne on jauhettu. Varsinaiseen maapähkinävoihin verrattuna sen energiasisältö on siis pienempi. Jauheeseen on saatettu lisätä sokeria ja suolaa. Jauhetta voidaan käyttää sellaisenaan esim. smoothiehin tai leivontaan, tai siitä voidaan vettä lisäämällä tehdä levitettä.

Lähde: Consumer reports -sivusto: https://www.consumerreports.org/healthy-snacks/is-powdered-peanut-butte…

Suomeksi osumia näyttää löytyvän hakusanalla "maapähkinävoijauhe".