Älypuhelimista: mikä on 'widget' ja mikä 'applikaatio'? Mitä eroa näillä kahdella? Google play-kaupassa olen törmännyt molempiin, mutta niiden eroa en ymmärrä…

Kysytty

Älypuhelimista: mikä on 'widget' ja mikä 'applikaatio'? Mitä eroa näillä kahdella? Google play-kaupassa olen törmännyt molempiin, mutta niiden eroa en ymmärrä. Ovatko molemmat jonkinlaisia sovelluksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Applikaatiolla (eng. application) tarkoitetaan tässä yhteydessä älypuhelimen tietoteknistä sovellusohjelmaa (esim. Skype, WhatsApp, Instagram, YouTube). Widget tai widgetti, on eräänlainen nopeakäyttöinen minisovellus, pienoisohjelma, joka näyttää sovelluksen oleellisen tiedon kätevästi laitteen työpöydällä (esim. kello, kalenteri, säätila, uutiset). Widgetiä ei varsinaisesti tarvitse käynnistää, vaan se päivittyy ja pyörii taustalla koko ajan. Sovellus sen sijaan vaatii avaamisen ja käynnistämisen.

http://www.tsk.fi/tsk/termitalkoot/fi/hakemistot-267.html?page=get_id&i…
http://androidforums.com/threads/apps-vs-widgets-what-is-the-difference…

374 ääntä

Kommentit

Miksi munulata hävisi Whatsapp ?

En tajua mikä on widgetti

En tajua mikä on älypuhelin? Mihin sitä tarvitaan, kun äly on omasta takaa? Tavallinen puhelin itsellä, jolla voi soittaa ja siihen tarkoitukseenhan puhelinta käytetään?

Miten pääsee ei-toivotusta widgetistä eroon? En halua koko ajan sää- enkä kelitiedotusta.