Aloin lukea Täällä Pohjantähden alla ykkösosaa. Osaatteko vastata mitä tarkoittaa, kun jurrinen Laurila ensimmäisen luvun viidennessä sanoo: "Hankitaan ihminen…

Kysytty

Hei!

Aloin lukea Täällä Pohjantähden alla ykkösosaa. Osaatteko vastata mitä tarkoittaa, kun jurrinen Laurila ensimmäisen luvun viidennessä sanoo: "Hankitaan ihminen. Minä tarvitten ny." Ja myöhemmin kirjassa Kivioja Timofeille: "Tartteks ihmisen tällä kertaa? Minä hommaan sulle."

Merkitseekö sana "ihminen" tässä kohtaa kenties maksullista naista vai yleisesti vain naishenkilöä tarpeita tyydyttämään vai jotakin aivan muuta? Jos niin onko tämä ollut yleinein tapa muinoin ilmaista asia?

Vastaus

Vastattu

Linna tarkoittanee tässä ihmisellä naista yleensä. Yksi Suomen murteiden sanakirjasta sanalle löytyvä merkitys on 'nainen, vaimo'. Matti Vilppula on Kielikello-lehdessä 2/1996 julkaistussa kirjoituksessaan pohdiskellut ihminen-sanan tätä merkitysulottuvuutta:

"Ihminen-sanan 'nainen'-merkityksen ratkaisu saattaa liittyä itse nainen-sanaan. On olemassa useita tietoja siitä, että sana nainen on murteissa koettu affektiseksi ja sävyltään kielteiseksi, halventavaksi. Osasyynä on varmaan ollut samaa kantaa oleva verbi naida ja sen sukupuoliyhteyteen viittaava merkitys. Tästä syystä nainen-sanaa on alettu vältellä ja sille on etsitty kiertoilmauksia. Naisihminen, naiseläjä, vaimoihminen, vaimoinen ihminen ja vaimoinen henki ovat esimerkkejä niistä. Ehkä juuri ihminen-loppuisten naisen nimitysten pohjalta on päädytty lyhyempään naisen kiertoilmaukseen, pelkkään ihmiseen."

Vilppulan Kielikello-artikkelia kommentoinut Maijaliisa Jokinen nostaa esiin 'ihminen'-sanan käytön Täällä Pohjantähden alla -trilogiassa ja kiinnittää huomiota siihen liittyviin vahvoihin seksuaalisuusviittauksiin.

ihminen - Koko artikkeli - Suomen murteiden sanakirja (kotus.fi)
Matti Vilppula, Murteet ja mennyt maailma. Kielikello 2/1996 | Murteet ja mennyt maailma - Kielikello
Maijaliisa Jokinen, Ihminen on nainen, mutta millainen? Kielikello 3/1996. | Ihminen on nainen, mutta millainen? - Kielikello