Alastalon salin sanakirja?

Kysytty

Alastalon salissa on poikkeuksellinen ja upea teos. Onko sen murretermistöön olemassa sanakirjaa? Luulisi, että sellainen voisi syntyä opinnäytetyönäkin?

Toki teoksen voi lukea ymmärtämättä kaikkia sanoja, mutta olisihan se mukava samalla opiskella rannikkomurrettakin.

Vastaus

Vastattu

Näyttäisi siltä, ettei Kustavin seudulla puhutusta murteesta ole olemassa kokonaista sanakirjaa, vain joitakin suppeita kirjoituksia, vaikka monista muista murteista on laadittu sanakirjoja. Suomen murteiden sanakirja osoitteessa https://kaino.kotus.fi/sms/ on kuitenkin erinomainen lähde erilaisten murresanojen merkitysten tutkimisessa. Tosin valitettavasti teos ei ole vielä kokonaisuudessaan ilmestynyt, vaan siitä löytyy vasta sanoja M-kirjaimen kohdalle.

Nykysuomen sanakirjasta voi löytyä jonkin verran murresanojen selityksiä, mutta kovin kattavaa täydellistä murresanakirjaa ei valitettavasti ole. Erilaisissa sananparsikirjoissa saattaisi olla sanontoja, joita ehkä Alastalon salissa -teoksessa käytetään.

Luulen, ettei sanakirjaa oikein helpolla kelpuuteta opinnäytetyöksi, koska opinnäytteet vaativat yleensä jonkinlaista tieteellisen teorian soveltamista. Toisaalta kokonaiset sanakirjat voivat olla aika työläistä tehtäväksi opinnäytteen suhteellisen rajatuissa puitteissa. Kenties tällaiseen työhön voisi kuitenkin hakea apurahaa, jos joku asiasta tarpeeksi onnistunut ja osaava henkilö asiasta innostuisi. Asiaa voisi ehdottaa vaikka Volter Kilven Seuralle (https://www.volterkilvenseura.fi).

3 ääntä

Kommentit

Linkki Nykysuomen sanakirjaan?