Alankomaalaiselma Kati Ranilla on kappale "Suurin" mikä on laulettu suomeksi, ja sanojen alkuperästä sanotaan näin: "Lyrics used is a traditional rite from…

Kysytty

Alankomaalaiselma Kati Ranilla on kappale "Suurin" mikä on laulettu suomeksi, ja sanojen alkuperästä sanotaan näin: "Lyrics used is a traditional rite from Northern Finland".

Onko tässä mitään perää? Onko tällaista kansanlaulua olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappaleen musiikki ei ole kansanlaulu vaan Kati Ránin ja Christopher Juulin sävellys. [1]

Haastattelussa Rán kertoo käyttäneensä tekstinä karjalan murteella kirjoitettua susirunoa. Hän mainitsee lähteeksi etnologian professori Laura Starkin julkaisun. [2]

Kysyin asiaa professori Starkilta. Lähde on hänen kirjansa The Magical Self: Body, Society and the Supernatural in Early Modern Rural  Finland. (Academia Scientiarum Fennica, 2006), jossa hän käsittelee runoa sivuilla 393 - 431. Lisäksi hän kertoo, että kyseinen runo on taikaloitsu, josta on ollut eri versioita. "Tämän version laulaja näyttää olevan Vienan karjalainen ”Otti, Hilipän vaimo”, ja hän lauloi sen Akonlahdessa vuonna 1912. Se löytyy Suomen Kansan Vanhan Runon sarjasta osasta I4, runo numero 1824." Samanlaisia loitsuja tunnetaan myös Itä-Suomesta.

[1] https://www.discogs.com/release/7738740-LEAF-Lys

[2] https://www.musikholics.com/kati-ran-interview/