Aku Ankassa on mainittu Vahva Jussi -niminen sarjakuva. Kerrotaanko missään tarkemmin, millaisesta henkilöstä se kertoo?

Kysytty

Aku Ankassa on mainittu Vahva Jussi -niminen sarjakuva. Kerrotaanko missään tarkemmin, millaisesta henkilöstä se kertoo? Sarjakuva mainitaan ainakin tarinassa "Musta ritari slurppaa jälleen", jossa Arpin Lusène kertoo omistavansa kaikki kyseiset sarjakuvat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vahva-Jussista kertova sarjakuvalehti esiintyi ensimmäisen kerran vuonna 1949 Aku Ankka -tarinassa Super Snooper, jonka on piirtänyt ja käsikirjoittanut Carl Barks. Tarinasta käy ilmi, että kyse on supersankarisarjakuvasta. Vahva-Jussi pystyy mm. hyppäämään kokonaisen rakennuksen yli ja murskaamaan kiviseinän nyrkillään.

Barksin Vahva-Jussi -tarina ilmestyi Suomessa ensimmäisen kerran Aku Ankka -lehdessä 5/1952 ja sen jälkeen mm. kokoelmateoksissa Aku Ankan parhaat 46 (1993), Aku Ankka - Näköispainos 1951-52 (1994), Carl Barksin kootut 6 (2008) ja
Ankkalegendat 1 (2014).

Piirtäjä-käsikirjoittaja Don Rosa on tehnyt tarinalle jatko-osan nimeltä Super Snooper Strikes Again, joka on julkaistu suomeksi nimellä Sankari ylitse muiden. Se on ilmestynyt Suomessa mm. Aku Ankka -lehdessä 6/1992 ja kokoelmakirjoissa Kadonneen kirjaston vartijat (1995, 2015) ja Ankkalegendat 1 (2014).

Lähde:

I.N.D.U.C.K.S.-tietokanta: https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+107-02, https://inducks.org/story.php?c=D+91076