Aivan kuten Etiopian pääkaupunki Addis Abeba tarkoittaa "uutta kukkaa", tarkoittaa sana "Meskerem" jotain. Meskerem on Etiopialainen (tytön) nimi ja minun…

Kysytty

Aivan kuten Etiopian pääkaupunki Addis Abeba tarkoittaa "uutta kukkaa", tarkoittaa sana "Meskerem" jotain. Meskerem on Etiopialainen (tytön) nimi ja minun tietojeni mukaan se merkitsee Etiopian syyskukkaa tai syyskuuta,syksyä yleensä. Olenko oikeilla jäljillä? Olen kovasti yrittänyt etsiä tietoa tästä asiasta tuloksetta. Haluaisin tietää mitä sana tarkoittaa ja jos se on jokin kasvi Etiopiassa, niin minkälainen ja näköinen se on? Kuva on itseasiassa se tärkein asia tässä mitä olen etsinyt.
Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etiopiassa käytettävän juliaanisen kalenterin mukaan syksyllä, meskerem-kuukauden aikana, juhlitaan vuodenvaihdetta. Meskerem on juliaanisen kalenterin 13. kuukausi ja vastaa länsimaisessa kalenterissa syyskuuta. (Suomen Pipliaseura) Mesmekerem merkitsee uuden vuoden alkamista. Se on myös vuoden runsaimman satokauden alkamisen kausi Etiopian useimmissa osissa. (lähde: Wikipedia) Meskerem-sana symboloi muutosta, uutta elämää, iloa ja toiveiden uudistumista. Meskerem on etiopialaisessa kalenterissa ensimmäinen kuukausi. Meskerem on niistä suosituin, koska päättää kesäkuusta elokuuhun kestävän sadekauden. Meskeremin sää on aurinkoinen ja miellyttävä, muistuttaa kevättä. Meskerem merkitsee vuotuista juhlaa etenkin Etiopian ortodoksi-kristityille. Meskal-juhlaa vietetään 27.9. ”todellisen ristin” löytämisen muistoksi. (lähde: amerikkalainen Meskerem-ravintola kotisivuillaan nimestään) Etiopialainen kalenterivuosi alkaa 11. syyskuuta. Masakaram – huomaa nimen erilainen kirjoitusasu – on uudenvuoden päivä etiopialaisessa kalenterissa. Etiopian amharan kielessä mesmekerem tarkoittaa paitsi syyskuuta, myös kuukautta, jolloin keltaiset kukat kukkivat. Usein niitä kutsutaan mesmekeremeiksi. Yhdessä lähteessä mainitaan keltaiset kukat ja toisessa ”kultaisina kukkivat niityt”. Kasvitietosanakirjat eivät kerro mesmekerem-kukista. Kyse voi olla esimerkiksi kukasta jolla on Itä-Afrikassa toistakymmentä toistaan muistuttavaa lajia ja joka tunnetaan nimellä Aspilia (Aspilia mosambicens). Kuva siitä löytyy esimerkiksi Suuri savanni –nimisestä kirjasta (2003), sivulta 396. Kyse on pientä pensasta muistuttavasta ruohokasvista, joka on yleinen kosteapohjaisilla paikoilla, kuten jokivarsilla, tulvatasankojen reunamilla ja myös tienvarsilla 5-2100 metrin korkeudessa merenpinnasta. Runsaasti aspiliaa esiintyy Tansaniassa Serengetin Seroneran jokilaaksoissa. Aspilia leviää nopeasti ja esiintyy erilaisilla kasvupaikoilla. (lähde: Suuri savanni, s. 396) Erilaisia, mm. keltaisia värimuunnoksia sisältävää myös trooppisen Afrikan ja Madagaskarin kukkalaji, jonka nimi on Mascarenhasia. Sen kuvia ja tarkempia tietoja löytyy teoksesta Wild Flowers of the World (1974, s. 71-). Mascaren-nimi tosin viittaa alkujaan maskareeneille (Mascaren Islands).